Na een uitgebreide evaluatie van de Boeing 777X en de A350, heeft Qantas voor de A350-1000 gekozen om in te zetten voor Project Sunrise. Dat heeft de maatschappij vrijdag bekend gemaakt, maar er is nog geen order geplaatst.
A350
Het gekozen toestel bevat een Rolls Royce Trent XWB motor, welke Qantas zeer betrouwbaar vindt. Airbus zal een extra brandstoftank toevoegen en het maximum vertrekgewicht verhogen, zodat het vliegtuig kan worden ingezet voor de lange routes. Er wordt momenteel een contract opgesteld voor 12 toestellen, dat nog wel goedkeuring moet krijgen van het bestuur van de maatschappij.
Research vlucht
De laatste van drie Project Sunrise research vluchten zal op 17 december worden uitgevoerd met een Boeing 787-9. Op deze vluchten heeft de maatschappij veel verschillende data verzameld. Met deze data kan onder andere toestemming worden verleend voor de vluchten door de Civil Aviation Safety Authority. Tot nu toe ziet CASA nog geen belemmeringen voor Project Sunrise.
Vakbond
Ondertussen blijft Qantas in gesprek met pilotenvakbond AIPA. Na onderhandelingen heeft de maatschappij aangeboden om het salaris van long-haul piloten jaarlijks met drie procent te laten stijgen.
Beslissing
De definitieve beslissing over Project Sunrise wordt in maart 2020 genomen. Als de beslissing positief is, dan moeten de eerste officiële Project Sunrise vluchten in 2023 starten.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

