Heathrow is met een nieuw investeringsplan gekomen voor uitbreiding van de luchthaven. Naar eigen zeggen kan het daarmee de vliegticketprijzen verlagen. Eerder was de Civil Aviation Authority (CAA) bang dat de tickets juist duurder zouden worden.
Vertraagd
Afgelopen week werd bekend dat de uitbreiding van Heathrow met een derde landingsbaan met 12 maanden vertraagd is door de CAA. De luchthaven diende toen een plan in om 2,8 miljard pond te spenderen. De autoriteit vond dat te veel, omdat de hoge kosten dan mogelijk verhaald zouden worden op passagiers in de vorm van duurdere vliegtickets.
Plan
Heathrow zegt deze week een initieel business plan in te dienen bij de CAA waarin wordt getoond hoe de uitbreiding zal worden vormgegeven. “Het plan is zorgvuldig samengesteld met betrokkenheid van consumenten, bedrijfsgroepen, lokale gemeenschappen en luchtvaartmaatschappijen. Aan hen is gevraagd welke voordelen uitbreiding zou moeten opleveren. Een evenwichtige benadering van hun vereisten zullen een uitgebreider Heathrow opleveren dat vliegtarieven verlaagt en meer keuze aan bestemmingen voor passagiers oplevert”, aldus de luchthaven.
Prijzen
Ook zegt Heathrow de investering volledig te betalen van privaat geld, waardoor de belastingbetaler nergens voor opdraait. Het plan is doorberekend door Frontier Economics, waaruit blijkt dat de vliegtickets met 21 – 37 pond kunnen dalen op short-haul vluchten en 81 – 142 pond op long-haul services. Dat zou het gevolg zijn van de extra competitie die er met een derde landingsbaan komt. Heathrow is van mening dat ‘het gebrek aan capaciteit van de afgelopen de groei beperkt heeft’.
Final
In 2020 moet een final business plan worden ingediend waarin de koers wordt beschreven die Heathrow neemt: het vooropstellen van service, snelheid of een combinatie van die twee. Uiteindelijk bepaalt de CAA hoe Heathrow mag investeren in de uitbreiding.