fbpx
IncidentenNieuws

12 doden bij vliegtuigcrash Kazachstan

Bij een vliegtuigcrash in Kazachstan zijn twaalf mensen om het leven gekomen. Er waren 93 passagiers aan boord en vijf crewleden.

Crash

De Fokker 100 van maatschappij Bek Air was onder vluchtnummer Z2100 op weg naar hoofdstad Nur-Sultan (tot en met maart 2019 heette deze stad Astana). Het toestel verloor hoogte tijdens het opstijgen en vloog tegen een betonnen hek aan, waarna het een gebouw van twee verdiepingen raakte. Het bouw was leeg en er zou geen brand zijn ontstaan.

Passagiers

Bij de crash zijn twaalf mensen om het leven gekomen, melden de luchtvaartautoriteiten. Twaalf personen zijn zwaargewond geraakt, waaronder acht volwassenen en vier kinderen. Het ongeluk gebeurde op vrijdag 27 december om 7:22 ’s ochtends, lokale tijd. Volgens een passagierslijst die Almaty International Airport heeft vrijgegeven, zaten er 85 volwassenen in het vliegtuig, vijf kinderen en drie baby’s. Op 28 december wordt in Kazachstan een dag van nationale rouw ingesteld.

Oud

Uit gegevens van Planespotters.net blijkt dat de Fokker 100 iets meer dan 27 jaar oud is. In 1992 vloog het voor American Airlines. In 2006 kwam het bij het Braziliaanse OceanAir terecht en in 2010 bij Avianca Brasil. In december 2015 ging het toestel naar Bek Air. De Kazachstaanse registratie kreeg het volgens de autoriteiten op 26 augustus 2016: UP-F1012.

Onderzoek

De precieze oorzaak van de crash is nog niet bekend. Kassym-Jomart Tokajev, de president van Kazachstan, heeft bekend gemaakt een speciale overheidscommissie op te zetten om het ongeluk te onderzoeken. Ook zullen de slachtoffers worden bijgestaan. De vlieglicentie van Bek Air is opgeschort.

Eerder incident

Het toestel raakte in 2016 ook betrokken bij een incident. Toen vloog het onder vluchtnummer Z9 2041 naar de hoofdstad, maar het neuswiel weigerde bij de landing uit te klappen. Er vielen toen geen doden of gewonden. Het vliegtuig raakte wel ernstig beschadigd.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Michael Stoelinga

Redacteur. Michael heeft een bachelor in de journalistiek en is na zijn studie bij Up blijven 'hangen'. In zijn vrije tijd sport hij graag en hij houdt van reizen. Met name heeft hij een voorliefde voor Noord-Europese landen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button