737 MAX777XA321XLRAir FranceAir France-KLMAirbusAirlinesBestellingenBoeingBoeing 747DuurzaamheidEditors choiceElektrisch vliegenFailissementHistorische luchtvaartIncidentenIndustrieInnovatieJet AirwaysKLMLong-haul low-costLow-costMilitairNaast het nieuwsNL nieuwsOpmerkelijkRoutesSamenwerkingSchiphol AirportTrans-AtlantischVeiligheidVliegtuigtype & -bouwer

De belangrijkste gebeurtenissen van 2019

2019 was een jaar met veel opvallende gebeurtenissen voor de luchtvaart. Afgelopen jaar zal niet alleen de geschiedenisboeken ingaan als het jaar van de 737 MAX en faillisementen, maar ook als het jaar van een honderdjarig KLM, elektrisch vliegen en een wereldrecord. Meer weten over een gebeurtenis? Klik dan op de blauwgekleurde link.

Januari

De merknaam Joon verdwijnt. De toestellen en het personeel van de maatschappij keren terug naar Air France.

Flybe wordt overgenomen door Connect Airways, een dochteronderneming van Virgin Atlantic, Stobart Aviation en Cyrus Capital. Flybe zal doorgaan als regionale dochter van Virgin Atlantic.

Iran Aseman Airlines voert de allerlaatste reguliere passagiersvlucht uit met een Boeing 727. De enige nog vliegende 727’s worden gebruikt voor vracht of VIP vervoer.

Een Boeing 707 van de Iraanse maatschappij Saha Airlines stort neer bij Fath Air Base in Iran.

Februari

De Duitse vakantievlieger Germania gaat failliet. De maatschappij was ook actief op Maastricht Aachen Airport.

Boeing viert het 50 jarig bestaan van de 747. De eerste 747 vlucht ooit was op 9 februari 1969.

Airbus kondigt aan de productie van de Airbus A380 in 2021 stop te zetten nadat Emirates afziet van 39 bestelde exemplaren.

Corendon neemt een Boeing 747-400 van de KLM over en plaatst deze bij het Corendon hotel.

Een Boeing 767 van vrachtmaatschappij Prime Air stort neer nabij Houston, in de Amerikaanse staat Houston. De vlucht werd uitgevoerd door Atlas Air.

Maart

Een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines stort kort na de start neer bij Addis Ababa, de hoofdstad van Ethiopië. De crash is de tweede in korte tijd voor de 737 MAX. Het neerstorten van Ethiopian vlucht 302 leidt tot het wereldwijd aan de grond houden van alle 737 MAX toestellen.

Boeing presenteert de eerste Boeing 777-9X. De roll out ceremonie is enkel toegankelijk voor personeel. Er komt veel kritiek op de presentatie van het vliegtuig, die enkele uren na de crash van Ethiopian vlucht 302 plaatsvindt.

Prijsvechter WOW air gaat failliet. De IJslandse maatschappij, die zich specialiseerde in vluchten tussen Europa en Noord-Amerika via IJsland, was meermaals per dag te zien op Schiphol met zowel A320’s, A321’s als A330’s.

De Ilyushin Il-112 kiest voor het eerst het luchtruim. Het is het eerste Russische militaire transportvliegtuig dat gebouwd is sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. 

April

De Stratolaunch vliegt voor het eerst. De eerste vlucht van het zesmotorige vliegtuig met twee rompen levert meteen een wereldrecord op, namelijk voor ‘vliegtuig met de grootste spanwijdte om ooit te vliegen’. Het oude record was gevestigd door de Huges H-4 Hercules, beter bekend als de ‘Spruce Goose’ in 1947.

Het Indiase Jet Airways gaat failliet. De maatschappij, die ooit de grootste was van India, laat een groot gat achter waardoor de prijzen voor vluchten naar India omhoog schieten.

Mei

Een Sukhoi Superjet van Aeroflot vat vlam na een noodlanding op luchthaven Sheremetyevo bij Moskou. De ramp is aanleiding voor een uitgebreid onderzoek naar het type, dat al langere tijd kampt met technische problemen.

Airbus levert haar 12.000ste vliegtuig, een A220, af aan Delta Airlines.

Airbus viert haar 50-jarig bestaan. Het A300 programma, wat het begin was voor de Europese vliegtuigbouwer, werd aangekondigd in 1969.

De Havilland Canada neemt het Dash-8 programma over van Bombardier Aerospace.

Juni

Airbus presenteert de A321XLR. De extra long range versie van de A321 heeft een vliegbereik van 8.700 kilometer.

Bombardier verkoopt haar CRJ programma aan Mitsubishi. De Canadese vliegtuigbouwer heeft hierdoor geen straalvliegtuigen meer in productie.

Juli

Schiphol krijgt te maken met een brandstofstoring. Door een fout in het computersysteem kunnen vliegtuigen niet getankt worden, en worden veel vluchten geannuleerd.

Augustus

Een Airbus A321 van Ural airlines maakt een geslaagde noodlanding in een maisveld nabij de luchthaven Moskou-Zhukovsky. Alle inzittenden overleven het incident.

September

Aigle Azur, Adria Airways, Thomas Cook en XL Airways gaan failliet. De maatschappijen waren afhankelijk van een drukke zomer. Deze viel echter tegen waardoor de bedrijven genoodzaakt waren de handdoek in de ring te gooien.

Oktober

KLM viert haar honderdjarig bestaan. Met een groot evenement op Schiphol, een speciaal vliegtuig en verschillende andere acties viert het bedrijf dat zij de oudste maatschappij ter wereld is die onder haar originele naam vliegt.

Qantas voert de eerste testvluchten voor ‘project sunrise’ uit. Met een Boeing 787-9 worden non-stop vluchten uitgevoerd tussen New York en Sydney. Later wordt ook van Londen naar Sydney gevolgen.

November

IAG, het moederbedrijf van onder andere Iberia, Vueling, British Airways, Aer Lingus en Level, neemt Air Europa over. Hierdoor krijgt de luchtvaartgroep alle grote Spaanse maatschappijen in handen.

De Airbus Beluga XL ontvangt certificering van de EASA. De nieuwe Beluga, die gebaseerd is op de A330 vervangt de oude Beluga, die gebaseerd is op de A300. De toestellen worden gebruikt om vliegtuigonderdelen te vervoeren tussen de verschillende Airbus fabrieken in Europa.

December

De Embraer 175-E2 gaat voor het eerst de lucht in. De nieuwe variant van de 175 is een stuk zuiniger dan zijn voorganger, maar nog niet bijzonder populair bij maatschappijen. Er zijn nog geen definitieve bestellingen voor het toestel, al hebben meerdere maatschappijen interesse getoond.

In Vancouver wordt de eerste commerciële passagiersvlucht met een elektrisch vliegtuig uitgevoerd.

Boeing kondigt aan de productie van de 737 MAX per januari tijdelijk stil te leggen. De vliegtuigbouwer wil prioriteit geven aan de aflevering van 400 toestellen die momenteel opgeslagen zijn.

Dennis Muilenburg, de CEO van Boeing, stopt bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Er ontstaat ophef over de gouden handdruk die hij meekrijgt, ondanks het slechte jaar van Boeing.

Tags

Florimond de Rooy

Redacteur. Florimond heeft een passie voor luchtvaart en is al van jongs af aan actief in de general aviation. Naast zijn werkzaamheden bij Up in the Sky studeert Florimond aan de Universiteit Leiden.

Gerelateerde artikelen

Back to top button