In 2019 waren er 86 ongelukken, waarvan acht met dodelijk afloop. Dat is aanzienlijk minder dan het jaar ervoor. Ook het aantal slachtoffers nam flink af. Dat meldt To70, een Nederlands consultancy bureau.
Helft
Vorig jaar lieten 257 mensen het leven in vliegtuigongelukken. Dat is minder dan de helft van de 534 doden in 2018. Naar schatting steeg het vervoer via de lucht met ruim 4 procent. Eens per 5,6 miljoen vluchten stortte een toestel neer met dodelijke afloop.
Minste
2017 is nog steeds het jaar met de minste doden. Er waren twee dodelijke ongelukken met in totaal dertien doden. In 2016 waren er de minste crashes per miljoen vluchten.
MAX
Het meest in het oog springende ongeluk was natuurlijk die met de MAX van Ethiopian. Er kwamen 157 mensen om en was de reden voor luchtvaartautoriteiten wereldwijd de MAX aan de grond te houden.
Andere ongelukken met meer dan tien doden waren:
5 mei een Superjet van Aeroflot met 41 doden in Rusland.
24 november een Dornier 228 van Busy Bee in Congo met 29 doden (waarvan tien op de grond).
9 maart een Douglas DC-3 van Laser in Colombia met veertien doden.
27 december een Fokker 100 van Bek Air in Kazachstan met twaalf doden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!