Een rapport in handen van NRC stelt dat de Kustwachthelikopters allerlei tekortkomingen kennen. Het werd opgesteld door veiligheidsdeskundigen van KLM, Schiphol en NLR.
Ruimte
Aan boord van de helikopters is te weinig ruimte om slachtoffers goed te kunnen behandelen. Er zou zeer weinig ruimte zijn om te manoeuvreren rondom de patiënt en het zou zelfs fysiek bijna onmogelijk zijn om de tas met medische middelen te openen. Ook maken verpleegkundigen zich zorgen over hun eigen veiligheid aan boord. Ze zouden bijvoorbeeld geen helm hebben gekregen en kunnen zich ook niet altijd goed vastmaken. Ook de brancard kan niet gezekerd worden.
Andere zorgen
Verder worden medische dossiers onvoldoende afgeschermd. Medische preparaten zouden worden opgeslagen in een metalen kast zonder temperatuurregeling. Daarnaast zijn er zorgen over de werktijden. Personeel zou soms meerdere 24-uursdiensten achter elkaar moeten draaien. Ook zouden er bemanningsleden uit verschillende Europese landen komen die niet altijd goed Engels spreken.
Ongeluk
Aanleiding voor het onderzoek was een ongeval van een verpleegkundige tijdens een trainingsvlucht. Zijn enkel raakte blijvend beschadigd. KLM en Schiphol hebben een gezamenlijk medisch bedrijf dat alle verpleegkundigen, apparatuur en geneesmiddelen voor de Kustwachthelikopters levert. Direct na het verschijnen van het rapport besluit het bedrijf daarmee te stoppen. Tegen NRC zegt de KLM dat de reddingsactiviteiten ‘niet meer in het productportfolio passen.’
Reactie
De Kustwacht zegt tegen de krant dat het onderzoek ‘een aantal onduidelijkheden’ aan het licht heeft gebracht. Volgens de organisatie worden de nodige acties genomen door de betrokken partijen.