Brussels South Charleroi Airport heeft 2019 afgesloten met een toename van het aantal passagiers. 8,2 miljoen reizigers vlogen via deze luchthaven. Dat komt neer op een groei van twee procent.
Bestemmingen
Het aantal vliegbewegingen is ook met twee procent gestegen. Van 56.197 naar 57.540. De populairste bestemming was Italië, gevolgd door Spanje, Frankrijk en Marokko. Roemenië sluit de rij af met een vijfde plaats. In 2019 kwamen er ook vijf nieuwe routes bij op de luchthaven: Koetaisi, Tel Aviv, Fort-de-France, Pointe-à-Pitre en Wenen.
Overgang
De luchthaven noemt 2019 een ‘overgangsjaar’, zowel op het vlak van de infrastructuur, als voor de positioneringsstrategie van de luchthaven. South Charleroi Airport verbouwde in het jaar de infrastructuur. Er kwamen nieuwe zones in de terminal. In juni werd er een derde verdieping ingehuldigd in de internationale zone. Daardoor konden er ook nieuwe horeca gelegenheden worden geopend, zoals de Burger King. Ook kwam er een terras met een oppervlakte van 370 vierkante meter.
Metamorfose
“Afgelopen jaar betekende de start van de grote metamorfose van onze luchthaven. Bovendien konden we ons positioneren op het internationale toneel dankzij onze uitstekende resultaten. Met 8,2 miljoen reizigers blijven we groeien en willen we ons aanbod blijven diversifiëren”, vertelt Philippe Verdonck, CEO van de luchthaven. “Vanaf maart 2020 zal onze luchthaven ook worden verbonden met een nieuwe stad, Nantes. Vanaf 29 maart zullen er vier wekelijkse vluchten worden georganiseerd tussen de Franse stad en Brussel-Charleroi”