De crash van een Fokker 100 van de Kazachstaanse maatschappij Bek Air is waarschijnlijk veroorzaakt door het verkeerd opvolgen van de procedures voor hij ijsvrij houden van de vleugels, zo meldt Roman Sklyar, vicepremier van Kazachstan.
Nederland
Het onderzoek naar de vliegramp is nog niet voltooid, zo moeten de zwarte dozen van het toestel nog onderzocht worden. De analyse van de zwarte dozen zal worden uitgevoerd door de OVV, de onderzoeksraad voor veiligheid, in Nederland. De OVV assisteert Kazachstan bij het onderzoek naar de vliegramp aangezien het een in Nederland gebouwd toestel betreft.
Vliegvergunning
Na de crash is de vliegvergunning van Bek Air ingetrokken. Wanneer de maatschappij weer mag vliegen is onduidelijk. Het bedrijf plaatste vanochtend een mededeling op Facebook dat ook komend weekend alle vluchten zijn geannuleerd.
Crash
De Fokker 100 van maatschappij Bek Air was onder vluchtnummer Z2100 op weg naar hoofdstad Nur-Sultan (tot en met maart 2019 heette deze stad Astana). Het toestel verloor hoogte tijdens het opstijgen en vloog tegen een betonnen hek aan, waarna het een gebouw van twee verdiepingen raakte. Het gebouw was leeg en er zou geen brand zijn ontstaan.