737 MAXEditors choiceIncidentenNieuwsProfessional

Boeing wilde niet dat Lion Air extra Max-trainingen deed

Medewerkers van Boeing probeerden met man en macht te voorkomen dat Lion Air haar piloten meer training gaf voor de 737 Max dan voorgeschreven door de fabrikant. Dat blijkt uit stukken die donderdag zijn vrijgegeven.

Omscholing

Er was Boeing veel aan gelegen dat piloten zo over konden stappen van de 737NG naar de Max. Hoe minder omscholing nodig zou zijn, hoe interessanter het toestel voor maatschappijen is. Het scheelt maatschappijen namelijk veel geld als piloten geen simulatortrainingen hoefden te krijgen.

Computertraining

Boeing heeft voor elkaar gekregen dat de FAA in augustus 2016 akkoord ging dat slechts computertrainingen nodig waren om piloten klaar te stomen voor de Max. Early adopter Lion Air twijfelde echter of dat genoeg was.

Extra

In juni 2017 vroeg Boeing aan een captain van Lion Air die de trainingen verzorgde of de maatschappij van plan was extra trainingen aan te bieden. De captain reageerde dat er één simulatorsessie gegeven werd om bekend te worden met het toestel.

“Geen reden”

Boeing startte daarop een soort campagne om Lion Air op andere gedachten te brengen. “Er is absoluut geen reden om piloten een simulatorsessie te laten doen”, schreef de één. Een ander zei: “na het starten van de motoren is er maar één verschil met de NG, de geur handel heeft geen ‘uit-positie’. Boeing begrijpt niet war er gewonnen wordt met een drie uur durende simulatorsessie.”

“Onnodig”

Daarop volgende nog een e-mail met een lijst van controlerende instanties die geen simulator eisen. “Ik deel graag de benodigde training met je, zodat duidelijk wordt dat een Max simulator zowel onpraktisch als onnodig is voor jullie piloten.” Er werden presentaties gedeeld over de technische en operationele verschillen. En Boeing verzocht Lion Air dringend alternatieven te overwegen, zoals een minimum aantal vlieguren op de NG als eis.

Precedentwerking

Waarom zou Boeing toch zo’n problemen hebben met een maatschappij die piloten extra voor wil bereiden? In een e-mail van weer een dag later kwam de aap uit de mouw. “Ik ben bang dat als Lion Air kiest voor een additionele Max simulator sessie […] het een moeilijke en onnodige trainingslast wordt voor de maatschappij. Bovendien zorgt het voor een potentieel precedent in de regio voor andere Max-klanten.”

Deze week besloot Boeing dat een simulator training voor alle piloten een vereiste wordt.

Word vriend van Up in the Sky!

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close