Medewerkers van Boeing probeerden met man en macht te voorkomen dat Lion Air haar piloten meer training gaf voor de 737 Max dan voorgeschreven door de fabrikant. Dat blijkt uit stukken die donderdag zijn vrijgegeven.
Omscholing
Er was Boeing veel aan gelegen dat piloten zo over konden stappen van de 737NG naar de Max. Hoe minder omscholing nodig zou zijn, hoe interessanter het toestel voor maatschappijen is. Het scheelt maatschappijen namelijk veel geld als piloten geen simulatortrainingen hoefden te krijgen.
Computertraining
Boeing heeft voor elkaar gekregen dat de FAA in augustus 2016 akkoord ging dat slechts computertrainingen nodig waren om piloten klaar te stomen voor de Max. Early adopter Lion Air twijfelde echter of dat genoeg was.
Extra
In juni 2017 vroeg Boeing aan een captain van Lion Air die de trainingen verzorgde of de maatschappij van plan was extra trainingen aan te bieden. De captain reageerde dat er één simulatorsessie gegeven werd om bekend te worden met het toestel.
“Geen reden”
Boeing startte daarop een soort campagne om Lion Air op andere gedachten te brengen. “Er is absoluut geen reden om piloten een simulatorsessie te laten doen”, schreef de één. Een ander zei: “na het starten van de motoren is er maar één verschil met de NG, de geur handel heeft geen ‘uit-positie’. Boeing begrijpt niet war er gewonnen wordt met een drie uur durende simulatorsessie.”
“Onnodig”
Daarop volgende nog een e-mail met een lijst van controlerende instanties die geen simulator eisen. “Ik deel graag de benodigde training met je, zodat duidelijk wordt dat een Max simulator zowel onpraktisch als onnodig is voor jullie piloten.” Er werden presentaties gedeeld over de technische en operationele verschillen. En Boeing verzocht Lion Air dringend alternatieven te overwegen, zoals een minimum aantal vlieguren op de NG als eis.
Precedentwerking
Waarom zou Boeing toch zo’n problemen hebben met een maatschappij die piloten extra voor wil bereiden? In een e-mail van weer een dag later kwam de aap uit de mouw. “Ik ben bang dat als Lion Air kiest voor een additionele Max simulator sessie […] het een moeilijke en onnodige trainingslast wordt voor de maatschappij. Bovendien zorgt het voor een potentieel precedent in de regio voor andere Max-klanten.”
Deze week besloot Boeing dat een simulator training voor alle piloten een vereiste wordt.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

