fbpx
Frequente reizigersNieuwsProfessionalVeiligheid

‘EASA moet luchtruim kunnen sluiten’

EASA moet het luchtruim van een gevaarlijke regio kunnen sluiten. Dat zeggen D66-kamerleden Sjoerd Sjoerdsma en Jan Paternotte tegen NRC.

EASA

D66 wil dat luchtvaartmaatschappijen niet langer zelf kunnen beslissen of ze wel of niet over een oorlogsgebied vliegen. In plaats daarvan moet EASA de bevoegdheid krijgen om risicovol luchtruim te verbieden voor alle Europese luchtvaartmaatschappijen, net als de Federal Aviation Administration doet voor Amerikaanse maatschappijen.

Aanleiding

Aanleiding voor het voorstel van de kamerleden is het neerschieten van vlucht PS752, waarbij 176 personen om het leven kwamen. Ondanks raketaanvallen op Amerikaanse doelen in Irak, sloot Iran niet het eigen luchtruim voor civiele luchtvaart.

Motie

Dinsdag stelt de partij het voorstel aan de orde in het vragenvuur. In een Kamerdebat later deze maand over het vliegen over conflictgebieden zal D66 een motie indienen. De twee Kamerleden hopen ook dat er een Europese discussie op gang komt.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button