Boeing heeft een nieuwe softwarefout in de 737 MAX ontdekt. Het foutieve systeem monitort tijdens het opstarten of alle systemen correct functioneren. Afgelopen week bleek bij een test dat een van de monitoren niet goed opstartte.
FAA
De Federal Aviation Administration heeft Boeing gevraagd om toelichting over het systeem en hoe de vliegtuigbouwer van plan is het nieuwe probleem op te lossen. Het is onbekend of het nieuw ontdekte probleem de terugkeer van de 737 MAX verder zal vertragen.
Bedrading
Eerder dit jaar meldde Boeing al dat de bedrading in enkele honderden 737 NG en 737 MAX toestellen dermate dicht bij elkaar ligt dat dit tot kortsluiting zou kunnen leiden. De kabels maken onderdeel uit van het fly-by-wire systeem van de 737 en worden gebruikt om het richtingsroer, beter bekend als stabilizer, in de staart van het toestel te bedienen. Hierdoor kan de vluchtcomputer als gevolg van de kortsluiting verkeerde informatie krijgen, waardoor het toestel kan gaan stijgen of dalen.
Lente
De 737 MAX operationeel hebben in de lente, wat Boeing hoopt, lijkt steeds minder waarschijnlijk. Boeing heeft deze verwachting echter niet bijgesteld. Verschillende maatschappijen rekenen er op de 737 MAX aankomende zomer in gebruik te kunnen nemen. Andere maatschappijen, zoals Ryanair, gaan er niet van uit het toestel voor oktober in te kunnen zetten.