Vorig jaar werd de stichting ‘Dutch F-5 Foundation’ opgericht. Hoewel de stichting nog geen vliegtuig heeft, is het doel ambitieus: een vliegende Nederlandse F-5 straaljager.
Canada
Tussen 1969 en 1991 vloog de Koninklijke Luchtmacht met de Northrop NF-5. De meeste toestellen werden in Canada door Canadair in licentie gebouwd. De NF-5 was een verbeterde versie van de F-5, aangepast aan Nederlandse wensen – vandaar ook de ‘N’ in de type-aanduiding. Door de Koninklijke Luchtmacht werden 75 NF-5A éénzitters en 30 NF-5B tweezits toestellen aangeschaft. Na uitdienssttelling zijn de meeste NF-5’s verkocht aan Turkije, Griekenland en Venezuela. De Turkse luchtmacht vliegt nog altijd met een aantal ex-Nederlandse NF-5’s, onder andere bij het demonstratieteam ‘Turkish Stars’.
Liefhebbers
Om de herinnering aan de F-5 in Nederlandse dienst levend te houden, hebben een aantal liefhebbers de ‘Dutch F-5 Foundation’ opgericht. De stichting hoopt een tweezits F-5 te verwerven, om deze vervolgens te restaureren. Het bleek echter niet zo makkelijk om een NF-5 op de kop te tikken. “We zijn nu bezig met een buitenlandse F-5B. Maar omdat dit nog niet helemaal rond is, moet de exacte herkomst van het toestel nog geheim blijven.”, aldus Erwin Krummel voorzitter van de stichting. “Binnen nu en twee maanden hopen we meer bekend te kunnen maken.”
Samenwerken
Edwin Krummel: “De F-5 wordt nog altijd beschouwd als een ‘tactisch inzetbaar vliegtuig’, het is immers nog in gebruik bij diverse luchtmachten. Dus moet ons toestel op een militaire basis worden ondergebracht en hebben we de medewerking van de Koninklijke Luchtmacht nodig.” Het toestel zal worden ondergebracht op Volkel, waar ook de Dutch Starfighter Foundation is gevestigd. “We gaan intensief samenwerken met de DSF, ook omdat we een vergelijkbaar doel voor ogen hebben: een oude Nederlandse straaljager weer zo operationeel mogelijk maken!”
Authentiek
De NF-5 spreekt voor veel mensen tot de verbeelding, het was tijdens de Koude Oorlog hét aanvalstoestel van de Koninklijke Luchtmacht. Regelmatig oefenden Nederlandse NF-5 vliegers door heel Europa, van Noord-Noorwegen tot Zuid-Italië. Het F-5B toestel dat de stichting hoopt te verkrijgen verschilt op een aantal onderdelen wel van een NF-5B. Krummel: “De uiterlijke verschillen zijn niet heel groot, we gaan er natuurlijk voor zorgen dat het nauwelijks opvalt!” Het registratienummer op de neus wordt K-4031, ‘de 31e NF-5B’. Bij de luchtmacht heeft er nooit een NF-5B gevlogen met dit serienummer. De camouflagekleuren worden wel authentiek, net als de squadronbadge op de staart: van het Eindhovense 314 squadron ‘Redskins’.