Een consortium van 33 Europese bedrijven en deskundigen, waaronder het Nederlandse NLR, heeft de handen ineen geslagen voor een onderzoek naar hybride elektrische aandrijving van vliegtuigen. Uiteindelijk moet er een road map voor de ontwikkeling worden opgesteld. Het project wordt gesponsord door de Europese Commissie.
Project
IMOTHEP: Investigation and Maturation of Technologies for Hybrid-Electric Propulsion, is het onderzoek genoemd. Het project staat onder leiding van het Franse lucht- en ruimtevaartonderzoekscentrum Onera. Onder het Horizon 2020 onderzoeksprogramma van de Europese Commissie heeft het 10,4 miljoen euro aan financiering gekregen. Er is vier jaar uitgetrokken voor het project.
Uitstoot
“Het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen is van cruciaal belang voor de luchtvaart als we nieuwe ontwikkelingen willen kunnen voortzetten in dienst van de samenleving en de mobiliteit van personen en goederen”, zegt NLR. “Dit vraagt om ambitieus onderzoek en disruptieve oplossingen die veel verder gaan dan het verbeteren van de huidige vliegtuigtechnologieën.”
Bijdrage NLR
NLR draagt bij aan vier werkpakketten: allereerst werkt NLR op het gebied van integraal vliegtuigontwerp aan multidisciplinaire samenwerkingsmethoden binnen ontwerpcycli om met ontwerpparameters de gevolgen van nieuwe voorstuwingssystemen te onderzoeken.
Ontwerp
Daarnaast onderzoekt NLR binnen aerodynamisch ontwerp en integratie de ‘toolchain’ om prestaties van gedistribueerde voortstuwing te schatten. Dit is sterk gerelateerd aan onderzoek om op een nieuwe manier te kijken naar de energiebalans, aangezien voor gedistribueerde voortstuwing de stuwkracht en weerstand minder evident separaat van elkaar zijn te bepalen, zegt het bedrijf.
Architectuur
Voor de architectuur van de elektronische systemen coördineert NLR het opzetten en integreren van een warmtehuishoudingssysteem voor hybride elektrische vliegtuigen.
Regelgeving
Ten slotte is er nieuwe regelgeving noodzakelijk om hybride elektrische voortstuwing toe te passen op vliegtuigen. NLR werkt samen met Leonardo Aircraft en EASA om certificatietekortkomingen te identificeren en in toekomstige behoeftes te voorzien.
Doel
Het uiteindelijke doel van het project is om een belangrijke stap te zetten in het beoordelen van het potentieel van hybride elektrische voortstuwing waarmee de uitstoot van commerciële luchtvaart wordt vermindert en om uiteindelijk een technologische roadmap op te stellen die de ontwikkeling ervan toont, aldus NLR
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!