Onenigheid tussen de VS en Europa over de veiligheid van de Boeing 737 MAX maken de heringebruikname van het toesteltype mogelijk extra complex. Volgens de Wall Street Journal, dat zich baseert op ingewijden, zijn de regelgevers het niet eens over de noodzaak om bekabeling in de 737 aan te passen.
Kortsluiting
De Europese luchtvaartautoriteit EASA riep op om mogelijk gevaarlijke bekabeling in de 737-vloot op een andere manier te installeren. Bepaalde draden zouden kortsluiting kunnen veroorzaken waardoor in het ergste geval het besturingssysteem van het toestel wordt verstoord, zo stelt EASA. Ingenieurs van Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA vinden het niet nodig om de bekabeling aan te passen.
Zomer
Door de onenigheid wordt de nieuwe certificering van het vliegtype mogelijk vertraagd, zo schrijft de krant. Desondanks heeft Boeing het doel om nog voor de zomer de productie van de 737 MAX te hervatten. De vliegtuigbouwer hoopt hier uiterlijk in juni mee te kunnen beginnen, aangezien de productielijn weer volledig op gang moet komen en dit enige tijd zal duren.