AirlinesOverig nieuws

Rechtbank: luchtvaartmaatschappijen mogen claimbureaus niet buitenspel zetten

Luchtvaartmaatschappijen mogen niet langer het ‘derdenbeding’ in hun algemene voorwaarden opnemen. Dat is een clausule waarin staat dat een consument zich niet mag laten bijstaan door derden. Dit heeft de rechtbank van Noord-Holland bepaald.

Clausule

Bij verschillende maatschappijen, zoals Ryanair, Vueling, British Airways en Air Canada, is deze clausule opgenomen. Vaak wordt benoemd dat de consument de claim direct bij de maatschappij moet indienen, alvorens ze hulp mogen inschakelen, zegt het bedrijf vlucht-vertraagd.nl.

Claims

“We zien dat luchtvaartmaatschappijen redenen verzinnen om claims af te wijzen, als ze al reageren. Krijg je als consument al gelijk, dan is het nog maar afwachten of je daadwerkelijk die compensatie krijgt,” zegt Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl. “Hulp blijkt 15 jaar na het in werking treden van wetgeving nog steeds meer noodzaak dan een luxe.” Sinds 2005 kunnen gedupeerde reizigers aanspraak maken op een compensatie tot zeshonderd euro, indien een vlucht vertraagd of geannuleerd is.

Oneerlijk

In eerdere uitspraken omtrent passagiersrechten oordeelde de rechter ook al dat zo’n soort beding oneerlijk is. Desalniettemin blijven luchtvaartmaatschappijen het aanvoeren als reden om niet te reageren op derde partijen, stelt Vlucht Vertraagd. In de laatste uitspraak oordeelt de kantonrechter dat het niet aan luchtvaartmaatschappijen is om te bepalen dat het recht van de consument om zich te laten vertegenwoordigen moet worden beperkt. Van Bokhoven verwacht echter wel dat maatschappijen ‘dit artikel onterecht als afschrikmiddel in hun algemene voorwaarden zullen houden’.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close

Geen advertenties?

Wil je liever geen advertenties? Dat kan als je vriend van Up wordt: https://www.upinthesky.nl/vriend-shop/