ColumnGoofLiefhebberNaast het nieuws

Ciara! | Column Goof

Precies vandaag, maar dan gisteren, kreeg ik staande aan de kop van de Aalsmeerbaan de volle laag van Ciara.

De spotters om me heen leunen onder een graad of tien tegen de rugwind. Ze filmen met hun telefoontjes. Achter elkaar komen de zeven-drie’s en de drie-twintigs binnen. Zwiepend en zwaaiend, de winglets wanhopig ten hemel gestrekt, als de handen van een onzekere koorddanser.

Elk tweede toestel geeft loeiend gas voor de go-around. Waardoor het rijtje op Flight Radar van achteren sneller aangroeit dan het van voren verdwijnt.

Dan naar de kop van de Zwanenburgbaan. Hier komen zwaardere jongens binnen. Een paar Triple Sevens achter mekaar. De wind neemt nog eens toe: hier leunen de kijkers zelfs onder 15 graden tegen de wind.

Wat mij betreft een mooie afsluiter: een Jumbojet. Zeker omdat de A380 is uitgeweken, zoals ik vanmiddag hoorde.  

De vertrouwde walvisneus priemt door de regenvlagen. De dubbele bundel van de landing lights gaat alle kanten op, als een gek die zwaait met een zaklantaarn.

Op shortshort final nog een poep gas, en dan staat hij. Een korte ruk om de top-as; precies genoeg rudder lost het laatst stukje traversie op. Dan draait de Boeing rustig de baan af. Runway vacated. Achttien banden ploegen door de plassen.

Je vraagt je af: welk hardvochtig individu heeft die oude baas in dit beestenweer naar buiten gestuurd?

Goof Bakker

[email protected]

Additional facts

U begrijpt: wat mij betreft elke maand Ciara. Wilt u ook eens gaan kijken, let dan ook op het vertrekkend verkeer. Spectaculair: vrijwel verticaal boren de toestellen zich naar boven.

Er stonden bij elke actieve baan zeker een stuk of vijftien auto’s kriskras in de modderige berm. De Dienst Handhaving probeert met een stoere jeep de auto’s weg te sturen. Maar de rij groeit gewoon weer aan, twintig meter achter de mopperende meneer in zijn dayglow-gele pak.

Wat een heerlijke uitvinding is Flight Radar toch! Daar toch je kunt in juiste volgorde alles aan zien komen en ook de vele schijnbewegingen komen prima in beeld.

De Antonov van de Stichting Postbellum is zoals u ziet volledig Ciara-proof gemaakt: ze is met zware spanbanden rond de propelleras verankerd aan de tow-truck.

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button