fbpx
AirlinesEmbraerNieuwsRoutes en Bestemmingen

Nieuwe prijsvechter Breeze van oprichter JetBlue vliegt eind 2020

Start-up Breeze Airways van David Neeleman zal naar verwachting eind dit jaar beginnen met vliegen. Het is de bedoeling dat de maatschappij begint te vliegen met Embraer E195’s in afwachting van haar bestelling van 60 Airbus A220-300’s.

Breeze

David Neeleman, bekend als oprichter van JetBlue, WestJet, Morris Air en Azul Brazilian Airlines, noemt het de “World’s Nicest Airline”. Naast oprichter is hij de CEO en voorzitter van het nieuwe Breeze Airways. In een persbericht zegt hij dat de maatschappij zich zal richten op middelgrote steden in de VS die momenteel geen betekenisvolle of betaalbare service krijgen. Al moet Breeze een low-cost maatschappij worden, de bedoeling is dat de ervaring daar niet onder zal lijden. Het bedrijf wil daarom inzetten op technologie. Dit zou kunnen betekenen dat er in de toekomst streamingdiensten en een wifi-verbinding aan boord zullen zijn.

Concurrentie

De concurrentie op de markt waarop Breeze zich richt is groot. Sinds grote maatschappijen als Delta, American en United regionale vluchten uitvoeren is het aantal rechtstreekse vluchten tussen kleinere steden flink gegroeid. In veel gevallen worden de vluchten uitbesteed aan maatschappijen als SkyWest of de American Eagle groep.

Vliegtuigen

De start-up kondigde eerder aan een bestelling van 60 Airbus A220-300’s geplaatst te hebben. De levering van de vliegtuigen zou in april 2021 van start gaan. Omdat Breeze eind dit jaar al wil beginnen met vliegen heeft het dus een alternatief nodig. Om die reden werd eerder besloten 28 Embraer E195’s te leasen van Azul Brazilian Airlines, dat de vliegtuigen wil vervangen door de nieuwere generatie E2-vliegtuigen van Embraer.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Sytse Sijbesma

Hoofdredacteur van Up in the Sky. Sytse studeert sinds 2018 Fiscaal Recht alsmede Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden en is van jongs af aan gepassioneerd over ruimtevaart en commerciële, zakelijke en recreatieve luchtvaart.

Gerelateerde artikelen

Back to top button