fbpx
AirlinesNieuwsVeiligheid

FAA erkent tekortkomingen veiligheidstoezicht Southwest Airlines

De Federal Aviation Administration erkent zijn tekortkomingen in het toezicht op het onderhoud aan 88 gebruikte 737’s van Southwest Airlines. Dat zegt de autoriteit na een rapport van de inspecteur-generaal, dat deze week werd gepubliceerd.

Southwest

Southwest kocht de vliegtuigen tussen 2013 en 2017 van zestien buitenlandse maatschappijen. Daarmee heeft de maatschappij meer dan 150.000 vluchten uitgevoerd en 17,2 miljoen passagiers vervoerd, terwijl het benodigde onderhoud niet voltooid was.

Instemming

Het rapport werd opgesteld naar aanleiding van het incident met vlucht 1380 in april 2018. De motor van de 737-700 explodeerde en sloeg een raam kapot. Er was één dodelijk slachtoffer en zeven lichtgewonden. Het was het eerste dodelijke ongeluk voor de maatschappij in negen jaar.

Rapport

In het rapport wordt gesteld dat de FAA ‘niet effectief toezich hield op de systemen van Southwest Airlines voor het omgaan met risico’s’. Er zijn elf aanbevelingen gedaan om het toezicht te verbeteren, zoals herscholing van inspecteurs en het ontwikkelen van betere controle over onderhoudsregisters, evenals begeleiding door inspecteurs bij het evalueren van de veiligheidscultuur van luchtvaartmaatschappijen.

FAA

In een reactie bij het rapport zegt de FAA dat het instemt met de elf aanbevelingen en de conclusie van de inspecteur-generaal dat het kantoor dat toezicht hield op Southwest niet de bestaande richtlijnen opvolgde door de 88 vliegtuigen in dienst te laten treden zonder de volledige inspectie.

Bestel nu deze afscheidskalender van de KLM 747!

Nieuw in de webshop van Up: een afscheidskalender van de KLM Boeing 747. Exclusief verkrijgbaar bij Up in the Sky voor €17,95 inclusief gratis verzending. Voor €4 extra krijg je er een retro sleutelhanger bij!

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button