Bedrijven, waaronder luchtvaartmaatschappijen, die zeggen dat ze de uitstoot van CO2 compenseren, doen dat vaak onvoldoende. Dat zegt Trouw na gesprekken met tientallen deskundigen.
Compensatie
Luchtvaartmaatschappijen bieden veelal een optie aan om tegen een kleine meerprijs de CO2-uitstoot te compenseren. Volgens Trouw is dat lang niet voldoende. Dat komt doordat de compensatieprojecten gericht zijn op de uitstoot van CO2, terwijl de schade aan het klimaat breder is dan deze uitstoot.
Onvolledig
Klimaatwetenschapper Heleen de Coninck zegt tegen de krant dat de CO2 berekeningen vaak geen volledig beeld geven, want een vliegtuig zorgt voor veel meer vervuiling. Er wordt bijvoorbeeld ook een hoop stikstofoxide uitgestoten en vliegtuigen veroorzaken condensstrepen en wolkenvorming. KLM zegt in een reactie dat het moeilijk is om alle klimaatschade door vliegreizen te compenseren omdat het nog onduidelijk is wat de gevolgen naast de CO2-uitstoot precies zijn.
Niet te compenseren
Paul Peeters, lector duurzaam transport aan Breda University of Applied Sciences, zegt dat welke factor je als bedrijf ook gebruikt, de volledige uitstoot van een vlucht überhaupt niet kan worden gecompenseerd: “Het gaat om complexe chemische processen die afhankelijk zijn van onder meer het type vliegtuig, het gewicht, de hoogte en de luchtkwaliteit. Een effect als wolkenvorming kan je niet terugdraaien door elders ter wereld bomen te planten.”