Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Low cost met Lufthansa | Flight Report
Airlines

Low cost met Lufthansa | Flight Report

Florimond de RooyDoor Florimond de Rooy15/02/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Eurowings A330 München ©Florimond de Rooy
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het is voor legacy carriers niet ongebruikelijk om een budget dochter te hebben. Transavia is dit voor de KLM, LEVEL is dit voor British Airways, en Eurowings is dit voor Lufthansa. Het is echter wel ongebruikelijk dat het moederbedrijf tickets van de low cost dochter aanbiedt. Dit is echter wel het geval bij de Eurowings vlucht van Bangkok naar München.

Dit maakt een review van deze Eurowings vlucht lastig. Op een standaard Eurowings vlucht liggen de verwachtingen namelijk een stuk lager dan bij Lufthansa zelf. Wanneer een vlucht wordt aangeboden door Lufthansa is het te verwachten dat de service vergelijkbaar is met die van een premium maatschappij.

A330

Alle langeafstandsvluchten van Eurowings worden uitgevoerd door Sunexpress met hun Airbus A330’s. De toestellen zijn in 2016 van verschillende maatschappijen overgenomen en hebben een volledig nieuw interieur gekregen. Net als de meeste maatschappijen heeft Eurowings gekozen voor een 2-4-2 opstelling in de A330’s. Hierdoor zijn de stoelen relatief breed, wat zeker op lange vluchten bijzonder prettig is. Sommige maatschappijen, waaronder Airasia, kiezen voor een 3-3-3 opstelling in de A330, wat het toestel een stuk minder comfortabel maakt.

Entertainment

Het entertainment systeem in de toestellen is nieuw, werkt prettig en is voor alle passagiers gratis te gebruiken. Eurowings biedt aan boord ook, tegen betaling, WiFi aan. Het filmaanbod was niet heel erg uitgebreid, maar ruim voldoende, het aanbod van tv-series was beperkt. Op het entertainment systeem van Eurowings kunnen passagiers hun eigen oortjes gebruiken. Wanneer passagiers geen eigen oortjes bij zich hebben kunnen zij deze voor 3,50 euro kopen. Dit is op een Eurowings vlucht prima, daar de verwachting zou zijn dat voor het entertainmentsysteem bijbetaald dient te worden. Op een vlucht die wordt aangeboden door Lufthansa is dit echter ondermaats.

Service

Kort na de start uit Bangkok werd een warme maaltijd geserveerd. Deze bestond uit een smakelijke pasta met kaassaus en enkele snacks. Bij de maaltijd werden allerlei non-alcoholische dranken aangeboden, buiten de maaltijdservice om was water de enige gratis drank die werd aangeboden. De bemanning, die erg vriendelijk was, liep om het uur langs om passagiers water aan te bieden, wat een erg prettige service was en voor een budgetvlieger zelfs alle verwachtingen te boven gaat. Vijf uur voor de landing werd een sandwich aangeboden. Voor een vlucht van twaalf uur was de maaltijdvoorziening erg karig, er kon echter eten bijgekocht worden door wie dat wilde. Voor Eurowings was de service aan boord dan ook goed. Voor een vlucht die door Lufthansa wordt aangeboden is de verwachting toch dat er minimaal twee volledige warme maaltijden worden geserveerd.

Lufthansa

Dat de vlucht werd uitgevoerd door een budgetmaatschappij en niet door Lufthansa zelf was te merken. Oortjes en een dekentje konden worden gekocht, de maaltijdservice was beperkt buiten de maaltijden om was er enkel water gratis beschikbaar. 

De reden dat Lufthansa de route tussen München en Bangkok laat uitvoeren door haar dochtermaatschappij is een gebrek aan vraag naar businessclass op de route. Tot enkele maanden geleden vloog Lufthansa nog zelf tussen München en Bangkok met de Airbus A350. Dit toestel is echter uitgerust met een grote business en first cabine, waardoor het niet rendabel was om de vluchten zelf uit te blijven voeren. De A330’s van Eurowings zijn uitgerust met enkel economy en premium economy stoelen, waardoor deze toestellen in theorie beter gevuld zouden kunnen zijn. Het toestel was echter tamelijk leeg. Een aantal passagiers konden languit liggen op de middelste rij van vier stoelen die zij voor zichzelf hadden.

Conclusie

De vlucht is, voor een Eurowings vlucht, erg goed. De maatschappij presteert ver boven verwachting voor een budgetvlieger. Zeker het vaak rondlopen met water voegt enorm veel toe op een lange vlucht en is iets waar veel premium maatschappijen nog van kunnen leren.

Wie de vlucht bij Lufthansa boekt moet zich goed beseffen dat de vlucht qua service niet het niveau van Lufthansa haalt. Eurowings zit een volledig andere klasse en de verwachtingen van die klasse liggen een stuk lager. Bij Eurowings is het zeker mogelijk om een vlucht te hebben die net zo comfortabel is als bij Lufthansa, door aan boord extra’s te kopen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Bangkok Eurowings Flight Report Industrie Lufthansa
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Florimond de Rooy

Commercieel directeur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Zijn passie voor luchtvaart maakte dat Florimond, na enkele jaren actief te zijn geweest in het zweefvliegen, de keuze maakte commercieel piloot te worden. Zijn voornaamste interesse ligt bij de commerciële en technische ontwikkelingen in de burgerluchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025Redactie

Italiaanse luchthaven dicht na dodelijk incident

09/07/2025Redactie

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?