De Qantas Group snijdt tijdelijk in de frequenties van vluchten naar Azië, als gevolg van de lage vraag door het coronavirus. Dat zegt de groep tijdens de bekendmaking van de resultaten over het eerst half jaar van fiscaal jaar 2020, waar een groei van 3 procent van de omzet was waar te nemen en een toename van 4 procent van de nettowinst.
Qantas
Qantas beperkt de Azië-capaciteit met zestien procent. Vanaf Sydney wordt er niet meer naar Shanghai gevlogen en de route naar Hong Kong wordt teruggebracht van veertien naar zeven retourvluchten per week. Hong Kong wordt ook (zeven keer per week) aangevlogen vanaf Brisbane en Melbourne, welke respectievelijk naar vier en vijf vluchten per week gaan. Melbourne – Singapore zal met een Boeing 787 worden uitgevoerd in plaats van met de A380. Daardoor zijn er ongeveer 250 minder stoelen beschikbaar.
Jetstar
Jetstar Group schort veertien procent van de capaciteit op. De routes Cairns – Tokio Narita, Cairns – Osaka, Gold Coast – Tokio Narita en Melbourne & Syndey – Phuket zullen worden teruggebracht naar twee vluchten per week. Dochter Jetstar Asia schrapt vijftien procent van de stoelen. De groep overweegt een A320 van Jetstar naar QantasLink te sturen om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag in West-Australië.
Maatregelen
De maatregelen gelden tot mei. Wat betreft de binnenlandse vluchten schrappen Qantas en Jetstar 2,3 procent van de capaciteit voor het komende half jaar van fiscaal jaar 2020. Qantas verwacht dat de schade door het coronavirus oploopt tot zo’n 100 tot 150 miljoen Australische dollar.