De Roemeense overheid mag Tarom van de Europese Unie uit de brand helpen door een lening van 36,7 miljoen euro te verstrekken. Dat is volgens de Europese Commissie (EC) niet in strijd met de regels omtrent staatssteun.
Lening
De Roemeense regering keurde in januari de aanvraag van Tarom voor een lening goed. In februari stelde Roemenië de Europese Commissie op de hoogte. De EC keurt nu de staatshulp goed omdat Tarom anders niet aan de betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen én de vluchtoperaties kan blijven uitvoeren.
Rode cijfers
De maatschappij kampt met een geldtekort als gevolg van de sterke stijging van de inzetkosten van de verouderde vliegtuigen. Sinds 2007 schrijft de maatschappij uitsluitend rode cijfers. Ook ervaart Tarom toenemende concurrentie in Oost-Europa door maatschappijen als Wizz Air.
Modernisatie
De verliezen van Tarom zijn de afgelopen jaren wel afgenomen, mede door de inzet van modernere vliegtuigen. Kort na de val van de Sovjet-Unie in 1991 begon de maatschappij langzaam met het moderniseren van de vloot, die toen nog uitsluitend uit Russische vliegtuigen bestond. Momenteel vliegt het als een van de weinige luchtvaartmaatschappijen van Europa nog met een Boeing 737-300.
ATR
Vorige week ontving het bedrijf de eerste van negen nieuwe ATR 72-600’s. De toestellen worden geleased van Nordic Aviation Capital. Hiermee wil Tarom inzetten op korteafstandsvluchten en voornamelijk wat meer geïsoleerde steden aanvliegen