BrexitDuurzaamheidEditors choiceFinancieelNieuwsVliegvelden

Rechter: geen derde baan voor Heathrow

In het Verenigd Koninkrijk heeft het Hof van Beroep bepaald dat de uitbreidingsplannen van Londen Heathrow niet aan de milieueisen van de Britse regering voldoen. De uitspraak betekent dat de plannen van de luchthaven voor een derde baan voorlopig niet doorgaan.

Uitspraak

Het Hof van Beroep stelt dat de Britse regering bij de uitbreidingsplannen van Heathrow onvoldoende rekening heeft gehouden met de verplichtingen die voortvloeien uit het klimaatverdrag van Parijs. De rechtszaak was aangespannen door onder meer een aantal milieuorganisaties en had de steun van de Londense burgemeester Sadiq Khan. Er werd voornamelijk kritiek geleverd op de toename van luchtvervuiling en lawaai die gepaard zouden gaan met de komst van een derde baan voor de drukste luchthaven van Europa.

Beroep

De Britse regering gaat naar verwachting niet tegen de uitspraak in beroep. Heathrow zelf heeft echter al wel aangekondigd beroep in te stellen bij het Hooggerechtshof. In een reactie op de uitspraak zegt Heathrow dat de plannen zodanig aangepast kunnen worden dat de uitbreiding wel doorgang kan vinden. De luchthaven stelt de uitbreiding op de juiste manier te willen doen, zonder de toekomst van de planeet in gevaar te brengen. Daarbij wordt verwezen naar duurzaamheidsplannen die de Britse luchtvaartindustrie onlangs bekendmaakte. De doelstelling van de industrie is om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn.

Johnson

Begin 2018 ging het Britse Lagerhuis akkoord met de plannen van Heathrow voor een derde baan. Indertijd was nu premier Boris Johnson fel tegenstander van de uitbreiding. De kwestie van uitbreiding van de luchthaven brengt de Britse premier in een lastige positie. Enerzijds ligt zijn kiesdistrict, Uxbridge-South Ruislip, in het verlengde van de nieuw te bouwen baan en zal daarmee de toename in overlast ondervinden. Anderzijds wil het Verenigd Koninkrijk in verband met Brexit een goede concurrentiepositie behouden ten opzichte van andere landen.

Concurrentie

Heathrow waarschuwde enkele weken geleden al dat de luchthaven vanwege Brexit achterop kan raken. Het feit dat Heathrow nu al op maximale capaciteit opereert betekent dat de luchthaven zonder uitbreiding binnen enkele jaren ingehaald zou kunnen worden door andere luchthavens, Parijs’ Charles de Gaulle voorop. Ook Schiphol is vanwege de krapte op Heathrow al jaren een belangrijke overstapluchthaven voor de Britten. KLM heeft een groot netwerk aan bestemmingen in Groot-Brittannië. Jaarlijks zijn 6 miljoen passagiers van de luchtvaartmaatschappij afkomstig uit het eiland aan de overkant van het Kanaal.

Recentelijk werden de plannen al vertraagd, waardoor de derde baan pas richting 2030 klaar zou zijn. Deze uitspraak betekent niet dat de uitbreiding van Heathrow Airport volledig van de baan is, gezien de Britse regering er nog voor kan kiezen de plannen aan te passen.


Tags

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close