De Minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, heeft aangekondigd vanaf 2023 alle vluchten vanuit Nederland deels op biobrandstof te willen laten vliegen. De Minister hoopt dat de gemengde brandstof vanuit de Europese Unie verplicht kan worden. Mocht dit niet lukken dan zal de verplichting enkel in Nederland gelden.
Bijmengverplichting
De ‘bijmengverplichting’ houdt in dat reguliere brandstof wordt gemengd met biobrandstof. Door de menging zou de uitstoot van vliegtuigen een stuk lager uitvallen, zo blijkt uit onderzoek dat het Ministerie heeft laten uitvoeren. “Met duurzame vliegtuigbrandstof kunnen we grote stappen voor een schonere luchtvaart zetten. We hebben het nodig om op korte termijn de uitstoot terug te dringen. Met een verplichte bijmenging kunnen we de productie van groene brandstoffen, zoals biokerosine en synthetische kerosine aanjagen.” Aldus Minister Van Nieuwenhuizen.
Uitstoot
Om de uitstoot van de Nederlandse luchtvaart terug te dringen is besloten dat 14 procent van alle vliegtuigbrandstof in 2030 biobrandstof moet zijn. In 2050 zou de luchtvaart überhaupt geen gebruik meer moeten maken van fossiele brandstoffen. Alhoewel het al mogelijk is om op pure biobrandstof te vliegen, zoals de KLM op verschillende routes doet, zal het nog enige tijd duren voordat dit voor alle vluchten mogelijk is.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

