fbpx
737 MAXIncidentenProfessionalVeiligheid

Ethiopische onderzoekers wijten crash 737 Max ook aan technische problemen

Ethiopische onderzoekers hebben een rapport gepubliceerd over de crash van de 737 Max van Ethiopian Airlines. Ook zij wijten het incident aan de gevolgen van technische problemen, en niet aan een menselijke fout.

Software

De onderzoekers leveren kritiek op het MCAS-systeem. Door een softwarefout werd de neus naar beneden gedrukt, waardoor het toestel uiteindelijk crashte. Het rapport noemt geen menselijke fouten als oorzaak van het incident.

Training

Ook noemen de onderzoekers de training die Boeing gaf aan nieuwe piloten ontoereikend, omdat er geen scenario’s werden getraind waarin het MCAS-systeem niet goed werkte. Het onderzoeksteam adviseert dat piloten in de simulators meer trainen op dergelijke foutscenario’s.

Crash

Vlucht ET302 stortte op 10 maart 2019 neer. Bij de crash van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines kwamen 157 mensen om het leven. Het was de tweede Boeing MAX die in korte tijd verongelukte. Vijf maanden ervoor stortte eenzelfde vliegtuig van Lion Air neer.

Kabels

Onlangs werd bekend dat er twee bundels kabels in de Max erg dicht bij elkaar liggen, wat kortsluiting zou kunnen veroorzaken. Boeing wil daar niets aan doen en beargumenteert dat er wordt voldaan aan alle veiligheidsvoorschriften. De FAA is het hier niet mee eens. Ook werd er in februari afval gevonden in brandstoftanks van opgeslagen Max’en.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button