Qantas houdt op twee na alle A380’s aan de grond tot midden september. Twee andere toestellen ondergaan onderhoud, en de rest wordt niet meer ingezet vanwege het coronavirus. Daardoor is de maatschappij namelijk genoodzaakt kleinere toestellen te gebruiken, vanwege de lagere vraag naar vliegtickets.
Capaciteit
De A380’s worden vervangen door B787’s. Ook worden er nog meer frequenties geschrapt. De totale capaciteit slinkt met 25 procent in de komende zes maanden. De grootste daling is op het Aziatische netwerk: min 31 procent. De capaciteit op routes naar de Verenigde Staten zakt met 19 procent, het Verenigd Koninkrijk met 17 procent en het Tasman-gebied met tien procent.
Londen
De start van de nieuwe route tussen Brisbane en Chicago die op 15 april zou zijn, wordt uitgesteld tot midden september. De route tussen Sydney – Singapore – Londen wordt tijdelijk aangepast naar Sydney – Perth – Londen. Er is namelijk nog wel veel vraag naar de directe route tussen Perth en de Engelse hoofdstad. Op de route tussen Sydney en Tokio Haneda zal de Boeing 747 worden vervangen door een A330, vanaf 30 maart tot midden september. Een Boeing 787 wordt op de vlucht tussen Sydney en San Francisco vervangen door een B747, vanaf 18 april tot midden september.
Salaris
Om de financiële impact te beperken zal de CEO van Qantas voor de rest van fiscaal jaar 2020 (tot juni) geen salaris meer ontvangen. De bestuursleden van de maatschappij leveren dertig procent van het salaris in. Verder wordt personeel gevraagd met onbetaald verlof te gaan. Een klein lichtpuntje voor de maatschappij is de lagere olieprijs, waardoor de kosten daarvoor dit jaar zullen meevallen.