Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Cargo»Gemengde gevoelens bij vliegtaksdebat
Cargo

Gemengde gevoelens bij vliegtaksdebat

RedactieDoor Redactie11/03/2020Update:24/06/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Foto ter illustratie - ©Devon D'Ewart
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Tweede Kamer debatteert vandaag over de Wet op Vliegbelasting. Het voorstel houdt in dat vertrekkende passagiers 7 euro per ticket moeten betalen. Bij het vrachtverkeer zullen de meest lawaaiige vliegtuigen 3,85 euro per ton vracht moeten betalen en toestellen in lagere geluidsklassen 1,925 euro per ton vracht.

Gevoelens

Er heersen gemengde gevoelens in de industrie over het wetsvoorstel, welke per 1 januari 2021 in zou moeten gaan als er mee wordt ingestemd. Natuur & Milieu, Greenpeace en de Milieufederatie Noord-Holland noemen het in een gezamenlijk persbericht een belangrijke eerste stap. “Maar zo’n laag bedrag gaat natuurlijk weinig effect hebben op klimaat, geluidsoverlast of volksgezondheid.”

Buitenland

Air Cargo Netherlands ziet liever geen vliegbelasting op vracht. Volgens de organisatie zou Nederland dan het enige land in Europa zijn dat een dergelijke belasting op luchtvracht kent. “Deze puur Nederlandse belasting zal er toe leiden dat vrachtstromen worden verlegd van Schiphol en Maastricht naar buitenlandse vliegvelden.”

Buurlanden

De milieuorganisaties zeggen dat Nederland één van de weinige Europese landen is waar nog geen vliegtaks voor passagiers wordt geheven. “Nederlandse vliegtuigmaatschappijen klaagden eerder nog dat een taks passagiers naar buurlanden zou verjagen. Ten onrechte, de taks in verschillende buurlanden ligt flink hoger. In Duitsland wordt per 1 april de vliegtaks verhoogd naar 59 euro per ticket op verre vluchten, voor een vlucht binnen Europa betaal je 13 euro, bijna het dubbele van het Nederlandse tarief.”

Verduurzaming

Evofenedex, behartiger van handels-en logistieke belangen van 15.000 bedrijven, ziet helemaal niets in de vliegbelasting en is van mening dat het de verduurzaming van vrachtvluchten remt. “We snappen er niets van. De heffing vertraagt verduurzaming van luchtvrachtzendingen, nekt mogelijk de luchtvrachtmarkt en levert het kabinet financieel minder op dan ze denkt. Dit moet dus slimmer kunnen”, aldus evofenedex voorzitter Steven Lak.

Stimulans

De reden dat Evofenedex vertraging van de verduurzaming verwacht als de belasting wordt ingevoerd, is dat de stimulans om nieuwe en schonere vrachttoestellen te gebruiken met de heffing verdwijnt. “De heffingsgrond die het kabinet kiest, is het maximum startgewicht van een vrachttoestel. Dat betekent dat vliegtuigen die de meeste kilo’s vracht kunnen vervoeren, het zwaarst worden belast. Nieuwe vrachtvliegtuigen stoten veel minder CO2 uit maar hebben in de regel wel een veel hoger maximum startgewicht dan oudere vliegtuigen. Nieuwe vliegtuigen kunnen dus met minder CO2 uitstoot méér vervoeren. Door deze heffing op vrachttoestellen verdwijnt de stimulans voor het inzetten van nieuwe vrachttoestellen en schoner vliegen”, aldus Lak.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
belasting Industrie Tweede Kamer Vliegtaks
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?