Corona: reisvragenVideo

Reisvragen beantwoord: Wachten op geld van mijn airline?

Veel lezers van Up in the Sky hebben vragen over hun (geplande) reizen. Er is veel onduidelijkheid en contactcentra van maatschappijen zijn overbelast. In samenwerking met reisjournalist Daan Vermeer beantwoorden we de meest prangende vragen. Ook een vraag? Stel hem in de comments op ons Youtube-kanaal.

Hoe krijg ik mijn geld terug?

De laatste weken zijn er veel vluchten geannuleerd. Volgens een Europese verordening heb je recht je geld terug te krijgen. Een lezer heeft daar problemen mee en stuurde de vraag: De airline waarmee ik vloog annuleerde mijn vlucht. Nu wacht ik al weken op mijn geld. Hoe krijg ik dat terug?

Binnen zeven dagen

Volgens de Europese richtlijn moet de airline binnen zeven dagen te betalen nadat je hebt aangegeven je geld terug te willen. Omdat er nu zo veel vluchten geannuleerd zijn, hebben airlines de tijd nodig restitutieverzoeken te verwerken. Dat duurt nu langer dan normaal.

Betwisten

Als het heel lang duurt, dan kan je natuurlijk eerst vragen waar je geld blijft. Daan Vermeer raadt aan dat na twee weken te doen. Als je na ongeveer een maand geen geld terug hebt dan kan je je betaling betwisten bij je creditcardmaatschappij. Je moet dan formulieren invullen waarin je laat zien dat je geld terug moet krijgen. Vaak kan je alleen van betalingen van de laatste vier maanden betwistingen doen.

Creditcard

Heb je niet met een creditcard betaald, maar bijvoorbeeld met iDeal? Dan moet je wachten tot de airline betaalt. Het is dus aan te raden altijd een ticket te boeken met een creditcard.

Over Daan
Daan Vermeer is reisjournalist en werkt onder andere voor de Consumentenbond en het Financieele Dagblad (www.daanvermeer.info).

Bekijk alle antwoorden op veelgestelde (Corona-)reisvragen.

Word vriend van Up in the Sky!

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Tags

Daan Vermeer

Redacteur / fotograaf. Daan vliegt sinds 2008, met camera, naar alle uithoeken van de wereld om daar reisreportages te maken. Zijn werk kom je behalve op Up in the Sky onder andere tegen in National Geographic Traveler, het FD en Zin.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close