Duitsland is van plan om F/A-18F Super Hornets, EA-18G Growlers en extra Eurofighter Typhoons aan te schaffen, ter vervanging van de Duitse Tornado gevechtsvliegtuigen. Dit schrijven verschillende Duitse kranten.
De Duitse luchtmacht beschikt over ruim 80 verouderde Tornado toestellen, die rond 2025 vervangen moeten worden. De enige twee overgebleven kandidaten waren de Eurofighter Typhoon en de Boeing Super Hornet. De keuze voor een opvolger is een lang proces geweest, waarbij – zoals gebruikelijk – politieke en economische factoren een grote rol spelen.
Compromis
Duitse media schrijven dat nu het plan is om 90 extra Typhoons aan te schaffen, deels als opvolger van de Tornado en deels om de oudste Typhoons van de Duitse luchtmacht te vervangen. Duitsland heeft op dit moment al de beschikking over ongeveer 140 Typhoons. Daarnaast zullen dertig Amerikaanse Boeing F/A-18E/F Super Hornets worden gekocht en vijftien Boeing EA-18G Growlers. De keuze voor Europese én Amerikaanse toestellen lijkt een compromis om zoveel mogelijk partijen tevreden te stellen.
Kernbommen
Behalve als ‘gewoon’ grondaanvalstoestel/bommenwerper, gebruikt Duitsland de Tornado nog voor twee andere belangrijke taken. De eerste is de NAVO-taak van nucleaire bommenwerper. Om aan de NAVO-verplichtingen te voldoen, moet de opvolger van de Tornado deze taak kunnen uitvoeren. De Super Hornet is nog niet officieel gecertificeerd hiervoor, maar volgens Boeing is dit voor 2025 te realiseren. Een Europees toestel als de Typhoon laten certificeren voor het afwerpen van Amerikaanse B61 kernbommen, zal veel langer duren dan vijf jaar.
Combi-deal
De tweede taak van de Tornado is het aanvallen van vijandelijke luchtverdediging zoals raketsystemen (SEAD, Suppression of Enemy Air Defences). De EA-18G Growler is een versie van de Super Hornet speciaal ontwikkeld voor de SEAD-taak. De Typhoon is daar nog niet voor geschikt, en om het hiervoor om te bouwen kost (veel) tijd en geld. Om toch de Duitse en Europese defensie-industrie tegemoet te komen, is gekozen voor een ‘combi-deal’ van Super Hornets en Typhoons.
Tevreden
Ook Frankrijk moest tevreden gehouden worden. Duitsland werkt op dit moment samen met de Fransen aan de FCAS, een ‘zesde generatie’ gevechtsvliegtuig dat rond 2040 in dienst moet komen bij de Duitse en Franse luchtmachten. Frankrijk heeft al eerder laten weten dat een eventuele aankoop van F-35’s door Duitsland een ‘relatie-breker’ is: als Duitsland kiest voor de F-35, betekent dat het einde van de samenwerking met Frankrijk aan het nieuwe gevechtsvliegtuig. Begin vorig jaar besloot Duitsland dan ook, dat de F-35 geen officiële kandidaat meer was als opvolger van de Tornado.