De Amerikaanse luchtmacht is naarstig op zoek naar aanvulling van de tankervloot, om vliegtuigen bij te tanken in de lucht. Dit meldt onder meer DefenseNews.
De introductie van de nieuwe Boeing KC-46 Pegasus tanker kampt met grote vertragingen. Door verschillende technische problemen zijn de eerste KC-46’s pas vorig jaar afgeleverd aan de Amerikaanse luchtmacht. De oude KC-135 tankers moeten noodgedwongen langer in dienst blijven, maar de inzetbaarheid is door de hoge leeftijd van de toestellen niet optimaal.
Commercieel
Op dit moment onderzoekt Amerika de haalbaarheid van het inhuren van externe aanbieders van bijtankcapaciteit. Verschillende bedrijven bieden hun vliegende tankstations aan op commerciële basis. Zo heeft Nederland de twee KDC-10 tanktoestellen verkocht aan Omega Air Refueling Services. Dit bedrijf beschikt verder over een aantal Boeing 707 tankers. Omega heeft al een contract lopen met de Amerikaanse marine. De Royal Air Force least haar Airbus A330 Voyager tankers van het ‘AirTanker Services’. Vijf van de veertien toestellen mag dit bedrijf verhuren aan externe partijen.
Conflict
Door commerciële tankers in te zetten voor trainingsvluchten en oefeningen, komen meer militaire tanktoestellen beschikbaar voor operationele inzet, bijvoorbeeld in geval van een conflict. Een contract zou gaan om 5000 tot 6000 tankeruren, overeenkomend met meer dan 1000 tankermissies. Het is nog onduidelijk of een contract met één of meer aanbieders zal worden afgesloten.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.