Transavia heeft de periode dat de hele vloot aan de grond blijft verlengt tot en met 6 mei.
Verlengd
Eerder kondigde de maatschappij aan de geplande vluchten tot en met 15 april niet uit te voeren, deze periode is verlengd. In een verklaring zegt Transavia: “De toenemende restricties en maatregelen vanuit Nederland én de landen van onze bestemmingen vanwege COVID-19 leggen ons steeds meer beperkingen op. Omdat dit onzekerheid creëerde hebben wij besloten voor een langere periode duidelijkheid te scheppen voor onze passagiers en partners op de langere termijn.”
Omboeken
Om passagiers extra tijd te geven, kunnen zij hun tickets met vertrekdatum tot en met 31 mei, gratis omboeken naar een later moment en een andere bestemming. Transavia zal wekelijks blijven monitoren of verlengen van deze termijn nodig is. De passagiers worden hierover via de mail en website geïnformeerd en ontvangen een voucher ter hoogte van de waarde van hun reis bij annulering van vluchten. Het uitvoeren van vluchten voor het repatriëren van gestrande passagiers zal waar nodig worden voortgezet.
Rechter
De Nederlandse reisverenigingen hebben besloten om passagiers voucher te geven. Volgens Europese regelgeving is een maatschappij verplicht geld terug te geven als een vlucht geannuleerd wordt. De ANVR zegt dat Economische Zaken en de Autoriteit Consument en Markt deze stap ondersteunen. Of de rechter er ook in meegaat is nog de vraag.