Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

    16/07/2025

    KLM rouwt om dood collega na crash Londen

    16/07/2025

    ILT vraagt gemeente om ingrijpen bij zonnepark Schiphol

    16/07/2025

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Coronavirus»Airlines kunnen onbezorgd tot november minder vliegen
Coronavirus

Airlines kunnen onbezorgd tot november minder vliegen

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt01/04/2020Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vanwege de Coronacrisis hoeven maatschappijen zich tot november geen zorgen te maken om hun slotrechten. Dat heeft de slotcoördinator bekend gemaakt. Ze kunnen tot die tijd minder of helemaal niet vliegen.

Opschorting

De zogenaamde 80/20-regel wordt van 1 maart tot en met 24 oktober opgeschort. Een maatschappij die een deel of helemaal niet vliegt raakt door de opschorting de slots niet kwijt. Normaliter zou dat wel zo zijn.

Teruggeven

Een slot komt pas ter beschikking van andere als de maatschappij van wie het slot is, actief besluit het slot terug te geven aan de slotcoördinator. Laatstgenoemde stopt het slot weer in de slotpool. En dat slot wordt vervolgens gegeven aan de maatschappij die bovenaan de wachtlijst staat.

Hoe werkt de 80/20-regel?

Stel een maatschappij heeft dagelijks een slot voor landingen om 19:00 uur. Dat is dus een serie van dezelfde slots. Als die maatschappij in een seizoen 20 procent (dus circa 35 dagen) van de serie niet of niet op tijd vliegt, is het de hele serie kwijt. Al die individuele slots gaan terug in de slotpool en worden herverdeeld.

Pool

De slotcoördinator bepaalt elk jaar op 31 januari en 31 augustus wie zich wel en niet aan de tijden heeft gehouden. Nu wordt dat dus tijdelijk niet gedaan. Alleen door maatschappijen teruggegeven slots gaan de pool weer in.

Vracht

De uitzonderingsregel voor vrachtvliegtuigen blijft zoals hij is. Er zijn momenteel twee keer zoveel vrachtvliegtuigen als normaal. Die hebben geen slots van te voren aangevraagd en mogen dus eigenlijk niet landen. Maar door de vele annuleringen van passagiersvluchten is er ineens wel ruimte op Schiphol. Ook hier heeft de slotcoördinator een uitzonderingsregel voor in het leven geroepen. De extra vrachtvluchten, met vaak de belangrijke medische producten, kunnen door relatief makkelijk te verkrijgen ad hocslots doorgaan.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Schiphol Slots
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

16/07/2025Redactie

KLM rouwt om dood collega na crash Londen

16/07/2025Redactie

ILT vraagt gemeente om ingrijpen bij zonnepark Schiphol

16/07/2025Redactie
Recent

‘Rogue’ Cessna legt luchtverkeer lam met bizarre vlucht

16/07/2025

KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

16/07/2025

KLM rouwt om dood collega na crash Londen

16/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?