De Autoriteit Consument & Markt heeft uitgangspunten opgesteld voor bedrijven die een coronavoucher willen geven aan reizigers van een geannuleerde vlucht of vakantie.
Voorwaarden
Wel zijn er een aantal voorwaarden waaraan die vouchers volgens ACM moeten voldoen. De consument moet ten eerste het recht blijven houden om de ticketprijs terugbetaald te krijgen. “Dat is een wettelijk recht dat de ACM niet opzij kan zetten.”
Geldigheid
Ook moet de voucher een volwaardige vervanging zijn voor de consument, bijvoorbeeld door levering van de dienst op een later tijdstip met een goede vergelijkbare dienst. De voucher moet daarnaast een redelijke geldigheidsduur hebben. “Bijvoorbeeld 12 maanden”, zegt ACM.
Administratiekosten
Het bedrag van de voucher dat nog niet is besteed, moet achteraf ook worden uitgekeerd, op initiatief van het bedrijf. Ook de eerder betaalde reserverings- en administratiekosten moeten worden vergoed.
Aanbetaling
Klanten die een aanbetaling hebben gedaan, hoeven niet het restant van het bedrag te betalen als het bedrijf de overeenkomst niet kan nakomen. Reizigers krijgen in dit geval een voucher ter waarde van de aanbetaling.
Garantiefonds
Verder hecht ACM waarde eraan dat de vouchers zoveel mogelijk gedekt zijn door een garantiefonds. Dit geeft klanten meer zekerheid dat het bedrijf de verplichting van de waardebon kan naleven.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

