Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft luchtvaartmaatschappijen eraan herinnerd dat passagiers nog steeds hun geld terug moeten kunnen krijgen.
Refunds
Als een Amerikaanse maatschappij een vlucht annuleert of het vluchtschema ‘substantieel wijzigt’, moeten zij passagiers een alternatief bieden. Als passagiers dat alternatief weigeren, zijn de maatschappijen verplicht om ze hun geld terug te geven. Het ministerie schrijft dat het een toenemend aantal klachten en vragen heeft gekregen van passagiers die hun geld niet terugkrijgen, en het daarom maatschappijen eraan wil herinneren dat de regels omtrent refunds ook in deze tijd gewoon van toepassing zijn. Veel passagiers zeggen dat ze alleen vouchers of vliegtegoeden krijgen aangeboden.
Europa
Ook in Europa geven veel luchtvaartmaatschappijen zogeheten ‘coronavouchers’ uit. Dit is een waardebon voor toekomstige vluchten. Eerder zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat vliegmaatschappijen tijdelijk mogen compenseren met zo’n voucher. Normaal gesproken hebben passagiers bij vluchtannulering recht op een alternatieve vlucht of op restitutie van het betaalde ticket en moet dat geld binnen zeven dagen worden teruggestort. De Europese Unie blijkt echter geen voorstander van deze coronavouchers. Lees voor meer informatie daarover het volgende artikel:
Reisvragen
Zie ook de afspeellijst met informatiefilmpjes van Up in the Sky waarin uw reisvragen worden beantwoord.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
