ColumnGoofNaast het nieuws

Moet of kun je nu nog piloot worden? | Column Goof

Gisteren sprak ik hem: een zweefvliegvriend van me die bezig was om piloot te worden.

Hij was keurig en snel door de theorie heen gekomen, en nu bezig met de praktijk. Nog een twintigtal vluchten, dan was zijn ATPL binnen.

Nauwelijks tien dagen zaten er tussen het eerste berichtje over een vreemde vleermuizenziekte in een Chinese stad, en een voor hem grondig onzekere toekomst.

Het ergste van alles: ik heb zelf bijgedragen aan zijn problemen. Ik had hem, na aanvankelijke flinke twijfel, over de streep getrokken. Hij wilde eigenlijk ondernemer worden. Een bedrijf opzetten in de high-tech. Ik raadde hem aan om tòch te gaan vliegen. “Een vaardigheid die je nu heel makkelijk en voordelig kunt verwerven. En die je in de toekomst, door te gaan part-timen, zeker kunt combineren met het ondernemerschap.”

Dat was de redenatie. Die nu goeddeels omvalt. Ik heb enorme spijt van mijn ongevraagde adviezen. Al rekent hij me het niet aan. Maar dat is gewoon omdat hij een geweldige kerel is.  

Wat is de les die ik moet leren? Niemand, nooit, ooit adviseren? Ik heb een andere zweefvliegvriend, die nog niet wilde gaan vliegen, aangeraden om (luchtvaart-) recht te gaan studeren, alvorens aan de opleiding tot piloot te beginnen. Dat zou later enorme voordelen bieden bij de doorstroming richting de hogere echelons bij de airline.

Heeft hij gedaan. Treurige conclusie: onder de huidige omstandigheden zou er in de komende jaren in luchtvaartland wel eens meer behoefte kunnen zijn aan juristen dan aan piloten.

Ik zou graag een paar bier drinken met beiden om alles eens te bespreken, maar helaas gaat zelfs dat niet.

Goof Bakker

[email protected]

Additional facts

Groot voordeel is, dat de knaap over wie ik het heb geen schulden heeft. De airline die hem opgeleid heeft (niet KLM!) was zó overtuigd van de toekomst, dat hij zijn opleiding niet terug hoeft te betalen, tenzij hij een in-cockpit baan krijgt.

Proeflezer Harry, zelf airline-piloot zegt: “Ik krijg ook vaker de vraag…. Geef meestal als antwoord; ‘als je het moet vragen dan niet doen'”.

Proeflezer Leo zegt: “Droef, waar en inderdaad: we gaan een onzekere toekomst tegemoet. Met als centrale vraag: waarom dachten we dat de toekomst zeker was?”

Mocht u met plannen hebben om zelfs eens kennis te maken met het vliegen, ga dan (als de anderhalvemeter-regel straks is opgeheven) naar wwww.vlieglesdeal.nl.

Proeflezer Matthijs zegt: “Waarom geen numerus fixus op pilotenopleidingen, zoals bij tandartsen? Jouw pleidooi ooit rond de staatsfinanciering voor de tandartsenopleiding (die niet voor de pilotenopleiding bestaat) speelt hier een rol. Dan zou er een limiet gesteld kunnen worden aan het aantal nieuwe piloten per jaar. Maar hoe dan ook: het onzichtbare corona-monster had niemand zien aankomen. Kwam toch wel weer angstig veel overeen met de wetmatigheid van grofweg elke tien jaar een crisis.”

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close