Norwegian zag in maart 61 procent minder passagiers en voerde nog 77 procent van het vliegschema uit. “Het bedrijf heeft een dramatisch daling van de vraag naar vliegtickets gezien door de reisbeperkingen”, aldus Norwegian.
Resultaten
De totale capaciteit (ASK) nam met 53 procent af ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en het passagiersverkeer (RPK) nam af met zestig procent. Er werden 1.153.283 passagiers vervoerd, wat neerkomt op een daling van 61 procent. De vluchten die nog wel uitgevoerd werden, hadden gemiddeld een load factor van 72 procent; een daling van 13.8 procentpunt.
Capaciteit
Om in te spelen op de veranderingen schrapte de maatschappij op 10 maart 15 procent van de capaciteit. Een week later werd bekend dat er 85 procent van de capaciteit geschrapt zou worden, met de meeste annuleringen vanaf 25 maart. Veel personeelsleden werden met tijdelijk verlof gestuurd.
Snelheid
“De snelheid van de wereldwijde uitbraak van Covid-19 in maart had een diepgaande impact op het hele Noorse netwerk, aangezien annuleringen, in lijn met het wereldwijde reisadvies en de dalende vraag, gedurende de hele maand werden geïmplenteerd”, vertelt Jacob Schram, CEO van Norwegian. “Norwegian heeft namens de regering meerdere repatriëringsvluchten uitgevoerd om ervoor te zorgen dat duizenden Scandinavische passagiers veilig naar huis konden terugkeren.”