De winkels op Schiphol zien op sommige dagen slechts 5 procent van de omzet die ze normaal hebben. “Dit zijn heel moeilijke tijden”, zegt Benno Leeser, topman van Gassan Diamonds.
Ergste crisis
Leeser vergelijkt het met eerdere crises in de luchtvaart zoals ten tijde van de aswolk en SARS. Het staat niet in verhouding. “Dit is onze ergste crisis ooit”, aldus de topman. “Over heel maart hadden we meer dan helft minder omzet. Er zijn nu dagen dat we slechts 5 procent van de omzet van een gemiddelde dag in maart hebben.”
Dicht
Dat komt overeen met cijfers van Schiphol over het aantal passagiers. Vorig week waren er 5 procent van de passagiers, vergeleken met het jaar ervoor. Waar het kan blijft Gassan voorlopig open. “Terminal 3 en 4 zijn dicht, dus de winkels die we daar hebben zijn het ook”, aldus Leeser. Gassan heeft veertien winkels op Schiphol.

Korter open
Ook de openingstijden van de winkels die wel nog open zijn, zijn beperkter. “We hebben dat altijd al gekoppeld aan de vluchttijden. We openen anderhalf uur voor de eerste vlucht en sluiten een half uur voordat de laatste vertrekt.” Nu er veel minder vluchten zijn, zijn de winkels ook korter open.
Hulp
Leeser zegt dat de luchthaven de winkeliers nog niet te hulp is geschoten. Een woordvoeder van Schiphol bevestigt dat. Er is geen huuruitstel of huurkorting. “We blijven continu met hen in gesprek om samen zo goed mogelijk door deze periode te komen”, aldus de woordvoerder. Leeser verwacht wel dat Schiphol voor wat lucht bij de winkeliers gaat zorgen. “Dat is in het verleden ook gebeurd. Op Singapore zijn ze overigens sneller, daar is de luchthaven ons al tegemoet gekomen.”