Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Liefhebber»Gunstige tijden voor fotovluchten; maar aantal is nauwelijks toegenomen
Liefhebber

Gunstige tijden voor fotovluchten; maar aantal is nauwelijks toegenomen

Michael StoelingaDoor Michael Stoelinga10/04/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een voorbeeld van een luchtfoto - ©Kavel10
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het lijkt alsof er door het afgenomen vliegverkeer vanwege corona steeds meer fotovluchten zijn. Op Flightradar24 zie je al een tijdje veel vliegtuigen die alleen maar rechte lijnen vliegen. Op social media wordt er veel over gepraat. Maar schijn bedriegt: het aantal foto- en surveyvluchten is nauwelijks hoger dan in dezelfde periode in de afgelopen jaren (en met vergelijkbaar mooi weer), zegt LVNL tegen Up in the Sky.

Rustiger

De rust in de luchtvaart zorg niet voor een significante toename van het aantal fotovluchten, maar zorgt wel voor gunstige omstandigheden. “Ieder jaar zijn er dagen dat er dertig tot vijftig van dergelijke vluchten zijn per dag”, zegt een woordvoerster van Luchtverkeersleiding Nederland. “Maar doordat het nu rustiger is in het luchtruim, kan LVNL wel meer vluchten tegelijkertijd op bepaalde hoogtes en locaties accommoderen, dan bij een normaal verkeersaanbod mogelijk zou zijn.”

Een fotovliegtuig – ©Peter Steehouwer

Langer

Ook Gerben Gort, accountmanager van Kavel10, een bedrijf gespecialiseerd in surveyvluchten, is zich daar bewust van: “Normaal kun je rond het gebied van Schiphol niet langer dan twintig minuten een surveyvlucht uitvoeren, of alleen met speciale toestemming. Maar nu kun je, net als in de rest van Nederland, veel langer vliegen omdat er meer tijd en ruimte is.”

Voorjaarsvluchten

Maar niet alleen de extra ruimte zorgt voor gunstige omstandigheden, ook het mooie weer van de afgelopen dagen speelt hier een grote rol in. 1 februari tot 30 april is de periode waarin Kavel10 voorjaarsvluchten maakt. De bomen zijn dan bijvoorbeeld nog redelijk kaal, waardoor je meer kunt zien. Als de vlucht in opdracht van een gemeente wordt uitgevoerd, dan is dit ook vaak de eis om een goed overzichtsbeeld te hebben. “Na 30 april komt er juist weer meer projectmatig werk aan bod. Dan maken we bijvoorbeeld 3D beelden en is het juist heel mooi als de bomen volgroeid zijn en veel kleur hebben”, vertelt Gort.

Een voorbeeld van het patroon dat een surveyvliegtuig uitvoert – ©Flightradar24

Kleine toename

Ondanks het mooie weer en het rustige luchtruim, is er maar een kleine toename te zien in het aantal vluchten bij Kavel10. “We hebben een aantal opdrachten kunnen overnemen van buitenlandse bedrijven. Het is per bedrijf afhankelijk, maar sommige bedrijven voeren bijvoorbeeld het beleid dat medewerkers ten tijde van corona niet op pad worden gestuurd om naar Nederland te vliegen.”

Internationaal

Normaliter vliegt het bedrijf veel in de Benelux en een beetje in Duitsland. “Maar in het najaar hebben we in Schotland gevlogen en in Engeland hadden we ook een opdracht en we hebben gevlogen langs de Poolse kust”, vervolgt Gort. “Maar momenteel vliegen we veel in Nederland, wat toevallig ook uitkomt door het voorjaar. Wel hebben we nog een aantal vluchten in Duitsland gedaan, maar het is nu toch wel lastiger door corona om heen en weer te vliegen. Alles ligt onder een vergrootglas. Desondanks is het voorjaar ook wel een periode waarin de nadruk op Nederland ligt qua foto’s. Na het voorjaar vliegen we uit over de hele wereld.”

Vliegtuigen

Kavel10 vliegt met twee meetvliegtuigen: de PH-KIO en de PH-KVL. De toestellen zijn uitgerust met een hoogwaardig GPS-systeem, dat ervoor zorgt dat de rotatie en de stand van het vliegtuig worden doorgegeven aan de meetsystemen. Hierdoor is het mogelijk om nauwkeurige metingen uit te voeren vanuit het vliegtuig. Om de beelden te maken zijn de vliegtuigen standaard uitgerust met een laserscanner en een camerasysteem.

©Kavel10


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
corona
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Michael Stoelinga
  • LinkedIn

Redacteur. Michael heeft een bachelor in de journalistiek en is na zijn studie bij Up blijven 'hangen'. In zijn vrije tijd sport hij graag en hij houdt van reizen. Met name heeft hij een voorliefde voor Noord-Europese landen.

Gerelateerde Artikelen

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025Redactie

Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

10/07/2025Redactie

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij die 20 jaar vloog

10/07/2025Redactie
Recent

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?