Air Canada verwijdert passagierscabine voor vrachtvervoer | Foto’s


Air Canada heeft besloten de passagierscabine van drie Boeing 777-300ER’s te verwijderen. Door de stoelen uit de vliegtuigen weg te halen kan ieder toestel bijna twee keer zo veel vracht meenemen. De toestellen kunnen in de nieuwe configuratie bijna 90 ton vracht vervoeren.
Vracht
Het herinrichten van de vliegtuigen, die normaliter plaats bieden aan 422 passagiers, is nodig om te kunnen voldoen aan de acute vraag naar vrachtvervoer door de lucht. Normaliter nemen passagiersvluchten vracht mee in hun ruim, maar vanwege de beperkte hoeveelheid passagiersvluchten is de luchtvracht capaciteit erg beperkt, juist terwijl de vraag naar transport voor medische goederen toeneemt.
Routes
De toestellen zullen primair worden ingezet voor het transport van medische goederen. Air Canada gebruikt ook lege passagiersvliegtuigen die niet van hun cabine-inrichting zijn ontdaan voor vrachtvervoer, dan wordt enkel de het ruim van het vliegtuig gebruikt. Verschillende andere maatschappijen, waaronder de KLM, zetten ook passagiersvliegtuigen in voor het vervoer van vracht.
Deur
De Boeing 777’s zijn niet ontworpen om zowel voor passagiers- als voor vrachtvervoer gebruikt te worden. De toestellen, die bedoeld zijn voor passagiers, beschikken niet over een vrachtdeur in de cabine, zoals bijvoorbeeld de MD-11 van Martinair had. Hierdoor moeten de goederen stuk voor stuk door de passagiersdeur worden ingeladen.