Qatar Airways kondigde onlangs aan het aantal vrachtvluchten naar Nederland op te schroeven van 9 naar 34 keer per week. Maar daar heeft de maatschappij geen toestemming voor gekregen van de Nederlandse regering, zegt een woordvoerder van Qatar Airways in een reactie aan Up in the Sky.
Beleid
De minister kondigde vandaag aan dat het ad hoc vergunningenbeleid voor vliegtuigen voor repatriëring en vracht wordt verruimd tussen 15 april en 15 mei. De versoepeling komt boven het normale routevergunningenbeleid. Bij de aanvraag geldt de eis dat het grootste gedeelte van de vervoerde vracht uit medische of andere cruciale goederen bestaat.
Afgewezen
Qatar Airways vroeg ongeveer twee weken geleden een vergunning aan om het aantal vrachtvluchten op Schiphol te verhogen naar 34. Het was de bedoeling om 27 vrachtvluchten uit te voeren tussen Doha en Schiphol met B777’s en B747’s en zeven wekelijkse cargo vluchten naar Maastricht. Maar die vergunning is volgens het bestaande routevergunningenbeleid afgehandeld, waardoor deze ad hoc aanvraag is afgewezen, legt het ministerie uit aan Up. Dit geldt ook voor andere luchtvaartmaatschappijen.
Strategisch
“Nederland is een strategisch land voor de luchtvrachtindustrie en voor Qatar Airways Cargo” zegt de woordvoerder van Qatar tegenover Up. “We zijn dankbaar voor de goede samenwerking met de Nederlandse autoriteiten en we zullen Amsterdam blijven aanvliegen binnen de rechten die ons zijn toegekend.”
Aanvraag
De verruiming van het beleid geldt alleen voor Schiphol, maar niet voor Maastricht. Hiermee kan Qatar Airways dus een nieuwe aanvraag doen voor de extra vrachtvluchten op Schiphol. “In de tussentijd hebben we meer vrachtvliegtuigen ingezet op andere Europese luchthavens om door te gaan met het bieden van hulp- en medische goederen ter ondersteuning van de strijd tegen het coronavirus”, aldus de woordvoerder.