Schiphol gebruikt de corona-omstandigheden om onderhouds- en bouwwerkzaamheden eerder uit te voeren. Het scenario ‘Kern-Schiphol’ heeft ertoe geleid dat er ongeveer 180 mogelijkheden zijn gevonden om in een periode van twee maanden onderhoud en delen van projecten sneller en efficiënter uit te kunnen voeren, aldus de luchthaven.
Ceintuurbaan
Nu Schiphol voorlopig te werk gaat met een afgeslankte operatie, kan er ook overdag gewerkt worden, zonder reizigers te hinderen. Daardoor kunnen de werkzaamheden versneld worden uitgevoerd. Zo worden de geplande onderhoudswerkzaamheden aan de voorrijweg (Ceintuurbaan) nu uitgevoerd in plaats van in het najaar. Dit is in mei gereed en dan zijn er in het najaar alleen nog wat afrondende werkzaamheden die volgens de luchthaven geen verkeershinder veroorzaken.
Meer ruimte
In vertrek 1 wordt er gewerkt aan meer ruimte voor de check-in en het securitygebied. Deze werkzaamheden zijn in een ver gevorderd stadium, zegt Schiphol. Vertrek 1 zal begin 2021 volledig zijn afgerond. De eerste nieuwe securitylanes worden in de tweede helft van 2020 in gebruik genomen. Op dit moment wordt er ook nog steeds gewerkt aan het ontwerp van Lounge 1 en dat wordt dit jaar ook afgerond. De timing van de bouw- en verbouw van Lounge 1 wordt nader onderzocht aan de hand van herstelscenario’s- en prognoses van de luchtvaart.
Security
In vertrek 4 komt er een extra securitylane, waardoor het aantal op zes uitkomt. Tevens worden alle lanes voorzien van nieuwe CT-scans. Oorspronkelijk zou dit project in september worden afgerond, maar dat wordt nu ook medio mei.
Drinkwater
Verder worden de onderhoudswerkzaamheden aan de drinkwaterleiding in vertrek en lounge 3 versneld uitgevoerd. Hiervoor moet de drinkwatervoorziening in het hele gebied tijdelijk worden afgesloten.
Parkeerplek
Ook het onderhoud aan drie vliegtuigopstelplaatsen – waar opnieuw beton wordt gestort – is een voorbeeld van de circa 180 mogelijkheden die Schiphol heeft gevonden om aan te pakken.