Als een passagier toch het geld wil terugkrijgen, dan is het mogelijk om daarvoor een rechtszaak te starten. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een antwoord op Kamervragen van Schonis en Paternotte (D66).
Recht
Het tweetal wilde van de minister onder andere weten of het mogelijk is voor consumenten om via het Europees recht terugbetaling te krijgen bij het annuleren van een vlucht door corona. De minister antwoordt dat het gebruik van vouchers tijdelijk is toegestaan, maar dat ‘als een passagier toch vasthoudt aan terugbetaling van het ticketbedrag en de luchtvaartmaatschappij weigert dit, dan is er de mogelijkheid voor de passagiers om (eventueel met hulp van een claimbureau) een rechtszaak te starten, zoals dit ook al vóór de coronacrisis het geval was.’
Aantrekkelijk
Maar Van Nieuwenhuizen ziet liever dat reizigers een voucher accepteren om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen omvallen en passagiers dan hun geld kwijt zijn. “Voorop staat daarbij dat luchtvaartmaatschappijen dit in hun contacten met de passagiers zorgvuldig regelen. Dit betekent dat de waarde van de voucher minimaal het door de consument betaalde bedrag moet hebben, inclusief betalingen voor bv. bagage of beenruimte. We zullen dit naar aanleiding van de signalen van consumentenorganisaties opnieuw onder de aandacht brengen bij de luchtvaartmaatschappijen, en de ILT neemt dit op in de beleidsregel die binnenkort verschijnt. Ik dring er bij de luchtvaartmaatschappijen ook op aan om te kijken naar mogelijkheden om vouchers aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door overdraagbaarheid aan andere personen te faciliteren.”
Vergadering
Woensdag vergaderen de Europese transportministers over de coronavoucher. Adina Valean, EU-commissaris voor transport, is geen voorstander van de voucher. Zij vindt dat maatschappijen alleen vouchers mogen geven ter compensatie van geannuleerde vluchten als de klant daarmee akkoord gaat. Als reizigers geen waardebon willen, dan moeten ze alsnog het geld terugkrijgen.