Swiss en Austrian bouwen respectievelijk drie en twee passagiersversies van de Boeing 777 om naar een vrachtversie. Hiermee willen de maatschappijen reageren op de toenemende vraag naar vracht.
Swiss
Sinds eind maart hebben Swiss en Swiss WorldCargo meer dan tachtig cargo-only vluchten uitgevoerd, waarbij meer dan 1300 ton vracht is vervoerd tussen Azië en Zwitserland. De lading bestaat voornamelijk uit medisch materiaal. De maatschappij is van plan om nog meer dan honderd vrachtvluchten uit te voeren tussen nu en het einde van mei.
Austrian
Met de nieuwe configuratie van de 777’s van Austrian moet er ongeveer 35 procent extra vrachtcapaciteit beschikbaar komen. De vloot van de maatschappij staat sinds 18 maart aan de grond en er staan nu zo’n zeventig vliegtuigen geparkeerd op de luchthaven van Wenen. Door de toename van de vraag naar vracht heeft een groot gedeelte van de long-haul vloot een nieuw doel gekregen. De grote vraag blijft aanhouden en daarom is de maatschappij gestart met de conversie van twee 777’s (OE-LPA en OE-LPC) naar cargo-only.