KLM is voor het eerst vertrokken met vracht op de passagiersstoelen. Eerder nam de maatschappij al wel vracht mee in de belly.
Shanghai
De eerste vlucht waarbij de cargo ook op deze manier vervoerd wordt, ging van Shanghai naar Amsterdam met een Boeing 777-300. De lading bestond vooral uit medische hulpgoederen, zoals honderdduizenden mondkapjes en beschermende kleding.
747
Per vlucht worden in de cabine ongeveer 500 pakketten vervoerd. Bij goed resultaat van de proef wordt deze manier van vrachtvervoer ook ingezet op vluchten naar Beijing en Hong Kong, zegt KLM. De zogeheten Cargo-in-Cabin wordt momenteel ingezet op drie 777’s. De 747 combi’s krijgen binnenkort ook vracht op de passagiersstoelen. De pakketten worden op de stoelen geplaatst en in de bagagebakken.
Ontwikkeling
Het nieuwe en tijdelijke vrachtconcept is door KLM in drie weken door een multidisciplinair team ingezet. “Bij de ontwikkeling en de uitvoering komt veel kijken. Zo speelt veiligheid een belangrijke rol. Alle pakketten op de stoelen worden per stoel vastgebonden om er zeker van te zijn dat ze gedurende de vlucht op hun plek blijven. Maar er zijn ook praktische aandachtspunten, zoals het snel en veilig aan boord brengen van de vracht, zonder het interieur te beschadigen. Het inladen van een cabine is overigens arbeidsintensief. Het proces neemt naar verwachting nu nog ongeveer 4 uur in beslag”, aldus Adriaan den Heijer, executive vice president bij Air France-KLM Cargo.
Capaciteit
Om ervan verzekerd te zijn dat alles goed verloopt, gaat er op deze vluchten altijd een Cargo in Cabin Coördinator van KLM Cargo mee om ter plekke toezicht te houden op het beladen en dat dit conform de procedures verloopt. “”Cargo-in-Cabin vergroot onze capaciteit aanzienlijk. Wat we nu in de cabine kwijt kunnen, zou in de belly overeenkomen met zo’n zes grote pallets, ofwel veertig procent van de totale vrachtcapaciteit”, vervolgt Den Heijer. “Deze winst in ruimte kunnen we heel goed gebruiken om meer medische hulpgoederen mee te nemen. Op die behoefte spelen we met Cargo-in-Cabin in.”