Airbus is bezig met het ontwikkelen van een afneembare bijtankbuis voor de A330 MRTT tankvliegtuigen. Dit meldt AviationWeek.
Uitgesteld
De Airbus A330 MRTT is het type tankvliegtuig dat de Nederlandse KDC-10 tanker gaat vervangen. Samen met vijf Europese landen heeft Nederland acht A330’s in bestelling, waarvan de eerste in juni zou worden gepresenteerd op de vliegbasis Eindhoven. Vanwege de coronacrisis is deze ceremonie uitgesteld tot een later tijdstip. Uiteindelijk zullen vijf van de acht toestellen worden gestationeerd op Eindhoven, de overige drie krijgen de luchthaven Keulen-Bonn als thuisbasis.
Transport
De A330’s worden niet alleen als tanker ingezet, vandaar ook de aanduiding MRTT: Multi Role Tanker Transport. Vervoer van vracht, passagiers en patiënten (‘medical evacuation’) zijn taken waar de toestellen ook voor zullen worden ingezet. Het MMF consortium, waar Nederland deel van uitmaakt, heeft nu aan Airbus gevraagd om de bijtankbuis afneembaar te maken.
Flexibel
Volgens Airbus zal de MRTT vloot met een afneembare buis flexibeler worden. Zonder het gewicht van de bijtankbuis, kan brandstof worden bespaard bij het uitvoeren van transportvluchten. Als de buis tijdelijk wordt verwijderd, worden de brandstofleidingen afgedopt en de plaats van de buis afgedekt.
Onderhandelingen
OCCAR, een Europese organisatie voor aankoop van defensiematerieel, schreef eerder al op haar website dat er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een flexibeler, afneembaar tanksysteem. Ook zijn er onderhandelingen gaande over de aanschaf van een negende tankvliegtuig. Naast de bestelling voor acht toestellen, was er al een optie op nog eens drie exemplaren.