De brancheorganisaties Airlines for Europe (A4E), Airlines International Representation in Europe (AIRE), European Regions Airline Association (ERA), en International Air Transport Association (IATA) noemen in een gezamenlijk persbericht het besluit van de EU over de coronavoucher ‘teleurstellend en verwarrend’.
Aanbevelingen
Hiervoor worden een aantal redenen genoemd. Allereerst zijn de aanbevelingen niet bindend, maar deze wekken wel bepaalde verwachtingen op volgens de organisaties. Sommige maatschappijen hebben wellicht meer middelen om aan de voorwaarden te voldoen dan andere maatschappijen.
Markvervorming
Ook stellen de organisaties dat de aanbevelingen op verschillende manieren kunnen worden uitgevoerd: “slechts gedeeltelijk, of helemaal niet – waardoor het risico op marktvervorming bestaat.”
Passagiers
Derde reden die A4E, AIRE en IATA noemen is dat passagiers niet goed weten wat ze nu kunnen verwachten van de voucherregelingen “afhankelijk van waar ze wonen, aangezien deze per markt kunnen verschillen.”
Banen
“In een tijd waarin luchtvaartmaatschappijen met de grootste crisis in hun geschiedenis worden geconfronteerd, zijn wij teleurgesteld en verbaasd dat de Commissie het verzoek van de meeste lidstaten voor een tijdelijke wijziging van Verordening 261/2004 heeft genegeerd. Miljoenen banen lopen gevaar als luchtvaartmaatschappijen instorten”, zegt Rafael Schvartzman, vicepresident Europa bij IATA.
Leiderschap
“We hadden sterk leiderschap vanuit de Europese Commissie nodig, met ondubbelzinnige en identieke regels voor alle luchtvaartmaatschappijen, groot en klein. We hebben het tegenovergestelde. De Commissie bevordert zelfs marktverstoring”, aldus Sylviane Lust, directeur-generaal bij AIRE.