Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025

    Air France schiet KLM te hulp

    11/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Nieuwe airlines welkom op Schiphol

    11/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    Schiphol negeert veiligheidsadvies

    08/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Olga Lubbers bouwt met AeroDelft vliegtuig op vloeibare waterstof | longread
Duurzaamheid

Olga Lubbers bouwt met AeroDelft vliegtuig op vloeibare waterstof | longread

Remco de WitDoor Remco de Wit16/05/2020Leestijd: 7 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Olga Lubbers. Copyright AeroDelft
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de Dreamhall van de Technische Universiteit Delft werkt ze keihard aan een revolutie in de luchtvaart. Ze geeft met haar 21 jaar al leiding aan de technische departementen van AeroDelft. Dit team van 40 studenten is bezig met de bouw van het Phoenix-vliegtuig dat op vloeibare waterstof gaat vliegen. Schoon, stil en zuinig en met veel betere prestaties dan een batterij-elektrisch toestel. Of dit dé doorbraak wordt voor de verduurzaming van de luchtvaart zal de tijd leren. Aan enthousiasme en ambitie ontbreekt het in elk geval niet. Maak kennis met Olga Lubbers, Chief Engineer van AeroDelft.

Zweefvliegen

Lubbers is door haar vader enthousiast gemaakt voor de vliegerij: “Als kind ging ik wel eens mee zweefvliegen en dat vond ik geweldig. Op mijn 14e ben ik zelf ook lid geworden van de zweefvliegclub. Ik mocht al eerder solo vliegen dan dat ik autorijlessen kreeg. Na een brede oriëntatie kwam ik tot de conclusie dat een technische studie het beste bij mij past. Bij een open dag van de TU Delft was ik helemaal verkocht. Ik hoorde daar dat je bij Aerospace Engineering zelf experimenten gaat doen in het Flying Testbed PH-LAB in het derde jaar van de bachelor.”

Copyright AeroDelft

Duurzaamheid

Olga Lubbers studeert luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, maar is dit jaar fulltime bezig met AeroDelft. Naast leiding geven in de vorm van kwaliteitscontrole regelt ze ook de contacten met technische bedrijven en partners. Vanaf september duikt ze weer de studieboeken in over het onderwerp Flight Performance. Ze geeft aan dat haar opleiding erg gericht is op de huidige luchtvaart, passagiersvliegtuigen en verbrandingsmotoren. AeroDelft biedt een mooi tegenwicht, want daar gaat het om duurzaamheid, radicale innovatie en de potentie van waterstof.

Studenten

“Onze missie is om vloeibare waterstof te bewijzen en promoten als alternatief voor fossiele brandstoffen in de luchtvaart. We zijn een team van 40 studenten uit 13 landen, sommige zijn een jaar gestopt met de studie en sommige doen het naast hun studie. Je krijgt er geen studiepunten voor, maar je leert ontzettend veel van zo’n praktijkproject. We proberen zo veel mogelijk diversiteit binnen het dreamteam op te bouwen. Binnen de TU Delft en ook er buiten. We hebben studenten van bijvoorbeeld elektrotechniek, werktuigbouwkunde en technische bestuurskunde. Daarnaast studeert een handvol teamleden in Utrecht en hebben we stagiaires van onder andere Inholland Delft, Willem de Kooning Academy Rotterdam en ROC Airport College Hoofddorp”, aldus Lubbers.

Copyright AeroDelft

Katalysator

AeroDelft werkt dit jaar aan een schaalmodel op vloeibare waterstof, dat rond januari vanaf Lelystad Airport de lucht in gaat. Uiteraard onder het voorbehoud van corona. De ervaringen worden meegenomen naar de volgende stap: een tweepersoons vliegtuig, dat in de zomer van 2022 moet vliegen. Daarbij wordt zoveel mogelijk aangehaakt bij de industrie en de ontwikkelingsplannen. Het Delftse studententeam hoopt op die manier een incubator en katalysator te zijn in de luchtvaartsector en energietransitie. Volgens Lubbers heeft vloeibare waterstof de meeste potentie als energiedrager in de luchtvaart: “Vliegen met gasvormig waterstof is al eerder gebeurd, door DLR en Pipistrel bijvoorbeeld. Maar er zijn twee grote nadelen aan deze techniek: het volume en het gewicht van de tank. Gasvormig waterstof wordt op hoge druk opgeslagen, daar heb je zware tanks voor nodig.” 

Wereldprimeur

Vliegen op waterstof in gasvorm of op batterijen heeft als voordeel dat er al ervaring met deze techniek is opgedaan. Daarom wil AeroDelft ook zelf eerst op batterijen vliegen en op een gastank, voordat de techniek van vloeibare waterstof wordt toegepast. Voor certificatie werkt men samen met het NLR. Ook over de grens wordt gekeken naar vergelijkbare projecten, bijvoorbeeld een drone op vloeibare waterstof in Zuid-Korea. Volgens Lubbers is de kans groot dat haar studententeam de wereldprimeur krijgt met een bemand vliegtuig op vloeibare waterstof.

Copyright AeroDelft

Ombouwen

De Chief Engineer denkt dat het mogelijk is om in de General Aviation vliegtuigen om te bouwen om op vloeibare waterstof te vliegen: “Elektromotor, propeller en brandstofcel kun je gewoon van de plank kopen. Uiteraard doen we nog wel veel testen om de combinatie en integratie te verifiëren. Elektrisch vliegen is belangrijk, maar onze bijdrage aan de techniek zit in de energieopslag. Hoe deze techniek geïntegreerd wordt in de commerciële luchtvaart is de volgende vraag. Dat valt buiten de scope van ons project, maar we hebben zeker contact met bedrijven die hier wel mee bezig zijn.”

Brandstofcel

In het onbemande schaalmodel komt de tank met een volume van 15 liter voorin het vliegtuig. De waterstof weegt 1,2 kilogram. Het is een vacuüm tank, waardoor de vloeibare waterstof koud gehouden kan worden. Vanuit de tank gaat er een lange buis naar de brandstofcel, die ervoor ontworpen is om het gas dat is verdampt op te warmen naar de operationele temperatuur van de kleppen en de brandstofcel. De drone kan straks 83 kilometer per uur vliegen en 7 a 8 uur in de lucht blijven.

Copyright AeroDelft

Partners

“We willen de eerste vlucht op Lelystad Airport gaan doen. Iedereen kijkt heel erg uit naar deze samenwerking. Lelystad Airport is een groot vliegveld waar we alle ruimte hebben, om te vliegen en om een groot evenement neer te zetten. We werken graag samen met belangrijke partners om op die manier grote stappen te zetten in de verduurzaming van de luchtvaart. In de toekomst zijn er aanpassingen nodig aan de vliegvelden als er grootschalig op vloeibare waterstof wordt gevlogen. Denk niet alleen aan opslag en vultechnieken, maar ook aan zaken die ‘groene waterstof’ mogelijk maken, oftewel waterstof dat duurzaam geproduceerd is met groene energie”, aldus Lubbers.

Evenement

Voor de certificering werkt AeroDelft samen met het NLR. De drone gaat vliegen als experimenteel vliegtuig onder de vergunning van NLR. Voor de bemande vlucht op waterstof wordt er contact gezocht met IL&T. Een NLR-vlieger gaat de vlucht uitvoeren. Aan de Phoenix-vlucht wil het Delftse studententeam een groot publieksevenement koppelen. Het moet een flink mediaspektakel worden, een prima kans om te laten zien dat vliegen op vloeibare waterstof echt toekomst heeft. Een apart evenementen-team van AeroDelft gaat hiermee aan de slag. 

Copyright AeroDelft

Financiering

Olga Lubbers legt uit hoe het waterstofproject van AeroDelft gefinancierd wordt: “Omdat we een studententeam zijn waar iedereen vrijwillig werkt, hebben we niet eens zoveel financiering nodig. Veel van onze partners steunen ons ‘in-kind’, zo krijgen we een groot deel van onze materialen, de locatie waar we kunnen werken en technische kennis. Dat helpt al enorm. We zijn wel nog altijd op zoek naar nieuwe sponsors. Voor een financiële bijdrage kunnen we veel exposure en een stukje recruitment terug leveren, ook staan we altijd open om naar creatieve invulling te kijken in de vorm van een evenement of actie.”

Netwerk

“We praten met mensen in de politiek en het bedrijfsleven hoe we als team kunnen aansluiten bij de huidige plannen en hieraan bij kunnen dragen en impact maken. Onze gesprekpartners zijn vaak onder de indruk van ons project en ontwerp, maar helaas kunnen we nog niet laten zien dat het vliegt. Daarom is nu het plan om in september, wanneer ons nieuwe operations team start, een breed netwerk op te bouwen. Dit netwerk nodigen we uit voor onze publieke vlucht. Dan kunnen we dit evenement ook gebruiken om uit te breiden en wellicht funding te krijgen voor de nieuwe projecten die eraan komen”, aldus Lubbers.

Toekomst

Lezers van Up in the Sky kunnen het unieke waterstofproject van AeroDelft op verschillende manieren volgen. Het studententeam heeft een prachtige website www.aerodelft.nl en is actief op verschillende social media. Via de website kun je je ook abonneren op de nieuwsbrief. Wanneer na corona de Dreamhall weer open gaat is iedereen op afspraak welkom om een kijkje te nemen bij de werkzaamheden. Aan het eind van het interview krijgt Olga Lubbers het laatste woord: “We mogen best optimistisch zijn als we naar de toekomst van de luchtvaart kijken. Niet vliegen is voor ons geen optie. Gelukkig is AeroDelft niet de enige met de visie van duurzaam vliegen, dus ik verwacht dat we met goede samenwerkingen nog mooie stappen gaan maken op korte én op lange termijn!”

Copyright AeroDelft

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
NLR TU Delft waterstof brandstofcel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

11/05/2025Goof Bakker

Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

10/05/2025Redactie

Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

10/05/2025Lieneke Koornstra
Recent

KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

12/05/2025

Embraer verandert plan vrachtvliegtuig

12/05/2025

Passagier filmt bijna-botsing | Video

12/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden. For English, also make sure to visit Flying Insight.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?