El Al heeft staatssteun nodig om de pandemie door te komen. Momenteel is het bedrijf in gesprek met banken en de overheid om 400 miljoen dollar te kunnen lenen, waarvoor de overheid garant moet staan.
Crisis
Dat zegt de maatschappij bij de publicatie van de financiële resultaten over 2019. In het boekjaar zag het bedrijf een verlies van zestig miljoen dollar. “El Al is een van de belangrijkste bedrijfsslachtoffers van de Israëlische economie als gevolg van de coronacrisis. Daarom hebben we de Israëlische regering gevraagd om te helpen”, zegt Gonen Usushkin, CEO van El Al.
Maatregelen
Usushkin zegt verder dat het managementteam de afgelopen twee maanden ‘de klok rond heeft gewerkt om een reeks operationele en financiële maatregelen te implementeren om de kosten van de onderneming te verminderen, haar liquiditeit te behouden en ervoor te zorgen dat El Al kan blijven vliegen.’ De maatschappij houdt net als andere airlines het grootste gedeelte van de vloot aan de grond. Wel zijn de vrachtoperaties uitgebreid vanwege de hogere vraag.
Lease
Negentig procent van het personeel is met onbetaald verlof gestuurd en het managementpersoneel ontvangt twintig procent minder salaris. Het leasecontract voor twee 737-800’s is geannuleerd; deze hadden dit jaar in dienst moeten gaan. Drie andere toestellen zijn teruggevlogen naar de leasemaatschappij. Met een buitenlands bedrijf is een Sale and Lease Back akkoord overeengekomen voor drie 737-800’s. Dit gaat om een contract van 76 miljoen euro, waarbij de toestellen worden verkocht en meteen weer worden terug geleased.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!