Ryanair is boos over de staatssteun van 9 miljard euro voor Lufthansa en gaat in beroep tegen het bedrijf. Volgens de maatschappij versterkt het ‘de monopolie-achtige grip van Lufthansa op de Duitse vliegsector’.
Verslaafd
“Lufthansa is verslaafd aan staatssteun. Wanneer er een crisis is, is de eerste reflex van Lufthansa om zijn hand in de zak van de Duitse regering te steken”, zegt Michael O’Leary, CEO van Ryanair Group. “Terwijl de meeste andere EU-luchtvaartmaatschappijen kunnen overleven met alleen steunregelingen voor salarissen (waarvoor we zeer dankbaar zijn), beweert Lufthansa dat het nog eens negen miljard euro nodig heeft van de Duitse overheid, één miljard van de Zwitserse overheid, 800 miljoen van de Oostenrijkse regering en 500 miljoen van België, terwijl de maatschappij door Europa strompelt en zoveel mogelijk staatssteun opzuigt.”
Concurrentie
O’Leary vraagt zich af hoe Ryanair, easyJet en Laudamotion nog kunnen concurreren met Lufthansa op de short-haul markt na het ontvangen van de staatssteun. Ook haalt hij hard uit naar de Duitse regering, welke volgens hem de Europese regels blijft negeren ‘wanneer het de regering uitkomt om grote Duitse bedrijven te subsidiëren, maar de Duitse overheid geeft vervolgens elke andere EU-regering de les over het respecteren van de regels wanneer ze deze negeren.’
Rechtszaak
Ryanair gaat in beroep ‘tegen dit laatste voorbeeld van illegale staatssteun aan Lufthansa’. De maatschappij procedeert al langere tijd tegen staatssteun ontvangende maatschappijen. Onlangs heeft O’Leary nog zijn beklag gedaan bij Eurocommissaris Margrethe Verstager. Zelf ontvangt de maatschappij 600 miljoen pond steun onder het CCFF programma van het Verenigd Koninkrijk.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

