CoronaCorona gevolgen maatschappijenCorona impact passagiersInnovatieOverig nieuwsVeiligheid

Glazen schermen tussen stoelen mogelijke oplossing voor vliegen met grote groepen

Het Nederlandse bedrijf Aviation Glass heeft speciale glazen schermen ontwikkeld om tussen vliegtuigstoelen te plaatsen. Zo moet vliegen met grote groepen toch mogelijk zijn ondanks de coronamaatregelen.

Glas

Het betreft gehard en gelamineerd glas waarmee schermen tussen vliegtuigstoelen kunnen worden gemaakt die volgens het bedrijf voldoen aan de hoge veiligheidseisen die gelden voor de luchtvaart en aan de regels van EASA. “Toen de Covid-19 pandemie in maart van dit jaar in alle hevigheid uitbrak waren we met een aantal luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers in gesprek over de toepassing van het door ons ontwikkelde AeroGlass voor onder meer vliegtuigraampjes”, zegt Jaap Wiersema, managing director van Aviation Glass. “Nadat duidelijk werd wat de gevolgen van de coronacrisis voor de luchtvaart waren, kregen we van verschillende kanten het verzoek mee te denken over manieren om te kunnen blijven vliegen zonder dat de gezondheid van de passagiers en de crew in het geding zou komen.”

Middenstoel

Een oplossing waar nu naar gekeken wordt door verschillende maatschappij is bijvoorbeeld het blokkeren van de middenstoel. Maar volgens Aviation Glass worden tickets onbetaalbaar als de helft van de stoelen leeg blijft. De polycarbonaat-schermen die onder meer in het openbaar vervoer en in winkels worden gebruikt zijn juist weer te zwaar, kwetsbaar en brandbaar volgens het bedrijf. “Elk onderdeel in een vliegtuig moet voldoen aan strenge veiligheidseisen en moet worden gecertificeerd door onder meer de EASA. Het door ons ontwikkelde AeroGlassShield is licht, krasvast en brandvrij en voldoet aan alle eisen voor gebruik in de luchtvaart. Het is lichter dan plexiglas en het is door de krasvastheid veel beter schoon te houden. Het AeroGlassShield wordt als glazen scherm tussen de stoelen geplaatst zodat besmettingsgevaar voor passagiers en crew significant afneemt. Daarmee wordt vliegen voor grote groepen in een post-Covid-19 wereld weer mogelijk”, zegt Wiersema.

Enthousiast

Volgens hem zijn maatschappijen enthousiast over de oplossing van Aviation Glass: “elk onderdeel in een vliegtuig moet voldoen aan strenge veiligheidseisen en moet worden gecertificeerd door onder meer de EASA. Het door ons ontwikkelde AeroGlassShield is licht, krasvast en brandvrij en voldoet aan alle eisen voor gebruik in de luchtvaart. Het is lichter dan plexiglas en het is door de krasvastheid veel beter schoon te houden. Het AeroGlassShield wordt als glazen scherm tussen de stoelen geplaatst zodat besmettingsgevaar voor passagiers en crew significant afneemt. Daarmee wordt vliegen voor grote groepen in een post-Covid-19 wereld weer mogelijk.”

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close

Geen advertenties?

Wil je liever geen advertenties? Dat kan als je vriend van Up wordt: https://www.upinthesky.nl/vriend-shop/